پوشش رسانه ای کنسرت ها، نمایش و همایش ها، موسیقی هنری ایران

samandehi

logo-samandehi

مقالات

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

وقتی موسیقی را می دزدند/۲

موسیقی هنری ایران: مشکل کپی ها و دانلود های غیر مجاز موسیقی پس از مدتها هنوز ادامه دارد و سارقان این آثار هنری با خیالی آسوده به سرقت خود مشغول هستند. به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، چند سالی است که کپی و دانلود های غیر مجاز هنر موسیقی را درگیر مشکلات فراوانی کرده و هنوز چاره ای عملی و کاربردی برای آن اندیشیده نشده است.
آلبوم های موسیقی که با زحمت و مشقت فراوان تهیه می شوند به آسانی توسط افراد سودجو، تکثیر می شود و برای دانلود روی شبکه اینترنت قرار می‌گیرد.
این روند نامناسب فرهنگی خسارات بی شماری را به شرکت های تولید و تکثیر موسیقی و هنرمندان این رشته وارد آورده و هنرمندان نیز باوجود اعتراضات فراوان در یک سال گذشته هنرمندان، تاکنون راه به جایی نبرده اند.
این گزارش بنا دارد از زبان هنرمندان موسیقی کشورمان این معضل را بشناساند بلکه امیدی بر حل آن باشد.
بخش نخست این گزارش که به گفت و گو با تعدادی از هنرمندان و فعالان عرصه موسیقی اختصاص داشت پیش از این بر روی خروجی ایرنا قرار گرفت و اینک دومین بخش این گزارش، ارائه می شود:
**"‌محمد میرزمانی" مدرس موسیقی دانشکده صدا و سیما در این زمینه معتقد است که نیروی انتظامی باید برخورد قاطع‌تری با متخلفان و عاملان کپی غیرمجاز آثار موسیقایی داشته باشد و سازمان‌های دولتی نیز خود را ملزم به رعایت حقوق خالقان آثار هنری بدانند و به این شکل است که می‌توان تا حدودی خسارات ناشی از کپی‌های غیر‌مجاز را جبران کرد.
او در ادامه افزوده است: رعایت حقوق معنوی آثار امری طبیعی است و حقوق هنرمندان باید محفوظ بماند چراکه این موضوع موجب دلگرمی و انگیزه مضاعف شده و زمینه حضور آنان را در عرصه رقابت و خلق آثاری متعالی فراهم می کند.
به باور میرزمانی، اگر مسوولان طراز اول کشور بر آن باشند که حقوق مصنفان و مولفان را رعایت کنند هنرمندان با دلگرمی بیشتری کار می کنند و علاوه بر این، تامین مالی افراد نیز دارای اهمیت است.
وی با طرح این پرسش که مگر یک هنرمند در طول دوران کار هنری چند اثر بدیع و شاخص می تواند خلق کند، یادآور می شود: هنرمندان ما به دلیل عدم امنیت شغلی و مالی مجبورند در شاخه های دیگری نیز فعالیت کنند و به همین دلیل فرصت کافی برای تولید آثار فاخر هنری پیدا نمی کنند بنابراین لازم است مجلس شورای اسلامی و مسوولان بیش از پیش به این مهم اهتمام ورزند.
این مدرس موسیقی درباره ریشه این نابسامانی افزوده است، قانون حمایت از حقوق مولفین و مصنفین دیر هنگامی است که وضع شده اما هیچ وقت برخوردی کاربردی با این قانون نشده است به طوریکه در سال های قبل از انقلاب نیز کپی غیر مجاز در قالب نوار کاست انجام می شد.
سازنده "سمفونی فلسطین" و موسیقی متن سریال "میرزا کوچک‌خان" خاطرنشان کرده است، بعد از انقلاب اسلامی این وضعیت ادامه داشت تا اینکه به سطح ادارات و ارگان های دولتی نیز رسید و در حال حاضر تمام بخش های دولتی بدون اجازه خالق اثر از تمام آثار هنری در دستگاه تحت اختیار خود استفاده می کنند.
میرزمانی با ضروری خواندن برخورد جدی با متخلفان و تکثیرکنندگان آثار غیر مجاز، پیوستن ایران به تجارت بین المللی و اجرای قانون کپی رایت جهانی در کشور را گامی مهم ارزیابی کرده است که موجب می شود در عرصه بین الملل نیز حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان ایران رعایت شود.

** "علیرضا میرعلی‌نقی" پژوهشگر حوزه موسیقی اما قانون کپی رایت جهانی در شرایط فعلی را غیرقابل اجرا دانسته است.
به اذعان وی، زمانی می‌توان از فواید قانون کپی‌رایت جهانی بهره‌مند شد که قوانین بین‌المللی در کشور به اجرا درآیند و به تجارت جهانی پیوند بخوریم در غیر این صورت نفعی نمی‌بریم.
میرعلی‌نقی با اشاره به سابقه طولانی کپی غیر مجاز آثار هنری در کشور اظهار داشته، سابقه این موضوع به دهه ۴۰ بر می گردد و از آن موقع مردم به تدریج دست به این کار ناصواب زدند و تا کنون نیز به همان روند و بسیار گسترده تر از قبل به این کار مشغولند.
وی با ابراز تاسف از اینکه قانون مصنفین و مولفین مصوب سال ۴۸ تنها روی کاغذ مانده است و ضامن اجرایی قوی ندارد، نبود سیستمی کارآمد در بخش های تولید و عرضه آثار هنری را نیز سبب وخامت اوضاع فعلی، برشمرده است.
این پژوهشگرموسیقی خاطرنشان کرده است: برای رفع این مشکل راه طولانی و سختی در پیش داریم ولی اگر اخلاق عمومی به تدریج در جامعه جاری و ساری شود و مردم خود را متعهد به اجتناب از کپی آثار و احترام به خالقان آثار هنری و ادبی کنند حجم عظیمی از مشکلات برطرف خواهد شد.
به اعتقاد وی چنانچه دولت با کمک های مالی خود در کاهش هزینه تولید آثار با ارزش هنری نقش داشته باشد، عرضه آثار نیز با مناسب ترین و ارزان ترین قیمت همراه خواهد بود و دیگر دلیلی برای کپی برداری غیر مجاز وجود نخواهد داشت.
میرعلی نقی براین باور است که در حوزه تولید فیلم با حمایت های مالی دولت، فیلم های قابل توجه و فاخری با هزینه کم و عرضه مناسب تولید شده اند و شاهد بودیم که کپی برداری غیر مجاز فیلم ها خیلی کاهش یافته است.
وی ضمانت اجرایی قوی برای حمایت از حقوق مولفان و مصنفان را بسیار مهم ارزیابی کرده و افزوده است: هیچ قانونی بدون ضمانت اجرایی مفید نخواهد بود، برای مثال در بحث مهریه زنان، قوانین به قدری قوی به اجرا در می آیند که به محض ارائه شکایت شاکی، فرد مجرم دستگیر و بازخواست می شود ولی چنین شرایطی در زمینه قوانین حمایت از آثار هنری و ادبی وجود ندارد و مراجع قضایی نیز به صورت جدی به این مقوله نمی پردازند.
وی اجرای قانون کپی رایت جهانی را در شرایط کنونی کشور ناکارآمد دانسته و افزوده است: قانون کپی رایت جهانی در جای خود بسیار مهم و با اهمیت است اما زمینه هایی می خواهد و تا زمانی که قوانین تجارت جهانی در کشور ما جاری نباشند قانون کپی رایت بین المللی نیز کار گشا و قابل اجرا نخواهد بود و باید در مرحله اول شرایط آن را ایجاد کرد.
** و اما "نیما مسیحا" خواننده پاپ کشورمان که اجرای سمفونی انقلاب را بر عهده داشت در این باره گفته است، اینترنت بزرگترین لطمه را به موسیقی کشور وارد کرده به طوریکه دانلود آثار بی‌هیچ سختی و هزینه‌ای رواج زیادی یافته و اتفاقا راحت تر از کپی‌های غیرمجاز تهیه می‌شود.
به عقیده وی فرهنگ سازی و قدرت قانون، هر دو به یک میزان در رعایت کپی رایت موثر هستند و انجمن موسیقی می تواند مهم ترین نقش را در عرصه موسیقی، ایفا کند؛ همان گونه که در سینما نیز چنین اتفاقی افتاده است.
مسیحا بر این باور است که قدم بعدی در اجرای قانون کپی‌رایت، باید از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برداشته شود زیرا اگر قانون کپی‌رایت تصویب و اجرا شود، جلوی بسیاری از سوء‌استفاده‌ها گرفته خواهد شد.
وی اینترنت را بزرگترین معضل در زمینه مالکیت معنوی آثار هنری دانسته و در این زمینه اظهار داشته: گذشته از کپی‌های غیرمجاز، اینترنت بزرگ‌ترین لطمه را به موسیقی کشور وارد کرده است و امروز تنها کافی است نام یک هنرمند را در موتورهای جست‌وجوی اینترنت وارد کنیم تا بسیاری از آثار او، برای دانلود در معرض دید قرار گیرد.
مسیحا فرهنگ‌سازی را عامل موثری برای کاهش کپی‌های غیرمجاز دانست و گفته است: به‌راحتی می‌توان همچون سینما که با تولید انیمیشن و راه‌هایی از این دست مردم را آگاه کرده است، مخاطبان موسیقی را نیز آگاهی بخشید، نمی‌دانم دقیقا به چه صورت ولی چنین راهی را به مسوولان پیشنهاد می کنم و چنین روشی خیلی تاثیرگذارتر از مجازات و سخت‌گیری یا فیلتر سایت‌های دانلود خواهد بود.
این خواننده پاپ اظهار امیدواری کرده که روزی مردم با فرهنگ استفاده از کار اصلی آشنایی پیدا کنند و برای شنیدن یک آلبوم موسیقی که با صرف هزینه و زمان زیادی تولید شده است، به سوی آثار هنری اصل بروند.
او با بیان اینکه خرید آثار موسیقی اصلی، کمک به پیشرفت هنرمند است یاداور شده که این مشکل در تمام حوزه‌ها از جمله موسیقی بی‌کلام و موسیقی فیلم وجود دارد و مردم می‌توانند با تهیه آلبوم اصلی، به هنرمندی که دوست دارند، کمک کرده و هم‌چنین از انجام یک کار خلاف جلوگیری کنند.

با تمام این اوصاف، آیا می توان امیدوار بود که امسال سختگیری مسوولان و ضابطان قضایی و انتظامی برای جلوگیری از کپی ها و تکثیرها و دانلود های غیر مجاز موسیقی در کشور افزایش یابد؟
آیا این مشکل بالاخره به همت مسوولان بنا دارد حل شود و یا حداقل گام هایی برای رفع آن برداشته می شود؟
این گزارش که وضعیت کپی و دانلود غیر مجاز موسیقی ها را بررسی می کند همچنان ادامه خواهد داشت...
گزارش از : علی بهرامی

سیزدهم تیرماه هشتاد و نه

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین مطالب

یادداشت سردبیر

پربیننده ها