پوشش رسانه ای کنسرت ها، نمایش و همایش ها، موسیقی هنری ایران

samandehi

logo-samandehi

مقالات

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

موسیقی ایرانی چیست

با سلام به عاشقان راه موسیقی آسمانی ایران. از گذشته های دور افرادی در موسیقی ما بودند که باعث پسرفت و عقب ماندگی این موسیقی شدند. افرادی که هم اکنون نیز در کشورمان حضور دارند و با انجام کارهای مختلفی که در این عرصه انجام می دهند، این موسیقی را هر چه بیشتر به موسیقی غربی نزدیک می کنند. غافل از اینکه گروهی از اساتید موسیقی ما از میراث کهن کشورمان حفاظت می کنند و با اجرای آثار بی نظیر سعی در حفظ ارزش های آن دارند. از گذشته تا به حال، گروهی سعی دارند نت نویسی را در موسیقی ما رواج دهند. آقایان، نت نویسی مربوط به موسیقی اروپایی و غربی است و با موسیقی ما سازگاری ندارد. آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا هنگام اجرای ردیف باید حتما استاد بر آن نظارت داشته باشد؟ برای اینکه اجرای زمان های آن با آنچه در نت نوشته شده، تفاوت دارد. و آیا می دانید که چرا میرزا عبداله، میرزا حسینقلی، آقاعلی اکبر آهنگسازی نمی کردند؟ چون آهنگسازی در موسیقی ایران، همسان آهنگسازی در موسیقی غربی نیست. آیا می توان آهنگ های غربی که با سازهای آنچنانی و فضاهای مبتذل موسیقی غربی اجرا می شود را با ردیف موسیقی ایرانی مقایسه کرد؟ آهنگسازی در موسیقی ایران یعنی حذف اساس و پایه های ردیف، چون تغییر دادن ردیف باعث از بین رفتن آن می شود. حال به تعدادی از افرادی که باعث این مشکلات شدند، اشاره و کارهای آنان را می گویم. علینقی وزیری، آوردن نت به موسیقی ایران و در پی آن از دست رفتن ظرایف موسیقی ایران. ابوالحسن صبا، اجرای موسیقی ایرانی با ساز غربی ویولن. درویش خان، ساخت قطعات موسیقی ایرانی بر اساس موسیقی غربی مثل قطعه پولکا. علی اکبر شهنازی، اجرای یک سری ملودی شبیه ردیف و ثبت آن به عنوان ردیف شهنازی و نوازندگی تار برخلاف آنچه پدرش می نواخت. بنان، اجرای آواز با ارکستر موسیقی غربی و تلفیقی و بدون توجه به ردیف و چندین نام دیگر. البته اسامی ذکر شده، کارهای خوبی هم در موسیقی ایران انجام داده اند، ولی این کارهای گفته شده باعث از بین رفتن قسمت زیادی از موسیقی ردیف ما شده است. در زمان حاضر نیز تعدادی هستند، البته از ذکر اسامی آنان خودداری می کنم. نوازنده تاری که همه کار انجام داده به جز اجرای موسیقی طبق موسیقی ردیف. خواننده ای که کاست های بسیاری دارد و از او به عنوان بهترین خواننده موسیقی ایران یاد می شود، ولی نمی تواند ردیف طاهرزاده را بخواند و در تمام کارهایش پا را از حد ردیف موسیقی فراتر می گذارد. نوازنده سنتوری که برای موجه جلوه دادن خود، دست به گریبان حبیب سماعی شده و هر چه می خواهد اجرا می کند. و تاسف بارتر از همه اینکه این آقایان طرفداران زیادی هم دارند. چون موسیقی آنها تحریف شده است و اشاعه دهنده موسیقی غیر ایرانی هستند و زرق و برق موسیقی شان زیاد است. امیدوارم آنچه نوشته شد، راه گشایی باشد برای درک عمیق تر دوستداران و راهیان اهل هنر آسمانی موسیقی ایران که در میان تمامی موسیقی های دنیا از هر نظر حرف اول را میزند. از این سایت هم ممنونم برای درج این راهکارها. به امید روزی که موسیقی ایران از آلاینده های موسیقی دان نما پاک شود.

شهرام نوری

سیزدهم اردیبهشت ماه هشتاد و یک

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین مطالب

یادداشت سردبیر

پربیننده ها

جشنواره موسیقی فجر سی و دو

کنسرت ها

سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر