پوشش رسانه ای کنسرت ها، نمایش و همایش ها، موسیقی هنری ایران

samandehi

logo-samandehi

مقالات

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

گروه نهفت و پاسخ به مطالب مطرح شده

سردبیر: در پی درج مطالبی در مورد گروه موسیقی نهفت، آقای جهانشاه صارمی، سرپرست گروه نامه ای را برای ما فکس کرده و توضیحاتی دادند که متن کامل آن را در زیر می آوریم. ضمن سپاس از جناب صارمی، امید است با توضیحات کامل ایشان ابهامات مطرح شده پاسخ داده شده و در عین حال باعث توجه و فعالیت بیشتر گروه های این چنینی و همچنین دوستان منتقدی که نقدهای سازنده مورد نظرشان است، گردد.

سردبیر محترم سایت موسیقی هنری ایران، جناب آقای رضا کلانتری

با سلام، در پی درج مطالبی درباره گروه نهفت، خواهشمند است مطالب ذیل برای اطلاع عموم در سایت فوق درج و منعکس شود.

با توجه به اهداف اصلی گروه نهفت (پرورش استعدادهای جوان موسیقی ایران، ارایه آموزش های مختلف در زمینه گروه نوازی، ارتقا سطح فرهنگ موسیقی هنرجویان، و ایجاد امکان کنسرت برای آن ها)، شرکت این گروه در فستیوال ها و جشنواره های مختلف رسمی موسیقی که شئونات و حرمت موسیقی در آن ها رعایت شده باشد، امری بدیهی و دال بر فعالیت این گروه است. نهفت هر سال در قالب برنامه ای جدید کنسرتی را به مدت دو شب در تالار وحدت برگزار می کند و سپس همان برنامه بطور کامل در بخش جنبی جشنواره موسیقی فجر، و بخش کوچکی از آن در بخش جوان و در بخش گروه نوازی ارایه می گردد. در این جا اشاره به چند مورد را ضروری می دانم.

یک. از حدود سه سال پیش، که گروه نفهت شکل حرفه ای به خود گرفت، اینجانب علاوه بر سرپرستی گروه به عنوان یکی از نوازندگان، تار در این گروه و در تمامی کنسرت ها، (بجز در بخش گروه نوازی بخش جوان، و آن هم به دلیل شرایط سنی)، در کنار سایر اعضا گروه به روی سن می روم، که این امری طبیعی است و در همه جای دنیا اتفاق می افتد.

دو. همانطور که اشاره شد، بنا به دلایل فرهنگی، شرکت گروه نهفت در هر فستیوال و جشنواره موسیقی که شئونات و حرمت موسیقی در آن رعایت شده باشد، اتفاق خواهد افتاد و حضور گروه شناخته شده نهفت، در بخش جنبی جشنواره موسیقی تا زمانی که موارد فوق از سوی ستاد جشنواره رعایت شود، بلامانع است. !!!

سه. بر اساس فراخوان ستاد جشنواره جوان، حداکثر سن اعضا گروه بیست و سه سال تعیین شده است و این شامل سرپرست گروه نمی شود، و این مسئله امری بدیهی است، کما اینکه مربیان و استادان گروه نوازی هنرستان های موسیقی هم نمی توانند، افراد زیر هجده سال باشند. و همچنین مربیان المپیادهای فیزیک و ریاضی و... نیز، از نوجوانان و جوانان نمی باشند چون اگر چنین باشد، نتایج درخشانی در پی نخواهد داشت. بنابراین سرپرست یک گروه موسیقی موفق زیر بیست و سه سال، باید فردی خارج از این حیطه سنی باشد.

چهار. هدف از شرکت گروه نهفت در بخش گروه نوازی جشنواره جوان، نه شرکت در مسابقه موسیقی است (به نظر من مسابقه در موسیقی معنایی ندارد)، و نه مطرح شدن و دریافت جایزه و سایر موارد این چنین است. زیرا نهفت فعالیت های جدی و مستمر خود را خارج از چارچوب هرگونه جشنواره و در صحنه اجتماعی طی می کند. مهمترین عامل شرکت گروه نهفت در بخش جوان، ارتقا سطح کیفی این جشنواره است و بس. زیرا آنچه که برای یک جشنواره موسیقی اعتبار کسب می کند، شرکت گروه ها و افراد معتبر در آن است و علیرغم تمام نابسامانی های موجود، گروه نهفت بر اساس  اهداف فرهنگی خود همواره در این بخش شرکت کرده است. اما متاسفانه به علت بی احترامی یکی از اعضای هیات داوران به موسیقی و رعایت نشدن شئونات موسیقی توسط ایشان در روز برگزاری گروه نوازی بخش جوان (سیزدهم دی ماه هشتاد و یک)، گروه نهفت انصراف خود را از شرکت در این بخش و علل آن را در آن را در تاریخ چهاردهم دی ماه هشتاد و یک، کتبا تسلیم دبیر محترم جشنواره نمود و رونوشت آن نیز برای ریاست محترم مرکز موسیقی، ریاست محترم انجمن موسیقی ایران و ریاست محترم هیات داوران ارسال گردید و در نتیجه نام گروه نهفت از لیست شرکت کنندگان در بخش گروه نوازی حذف گردید و تا زمانی که چنین فضایی بر جشنواره موسیقی جوان حکومت کند، گروه نهفت از شرکت در آن خودداری خواهد کرد. اما علت اجرای برنامه توسط گروه نهفت در اختتامیه جشنواره موسیقی سال هشتاد و یک، انتخاب شدن این گروه به عنوان یکی از گروه های برگزیده در بخش جنبی جشنواره بود و نه بخش جوان، که حضور اینجانب به عنوان سرپرست گروه و نوازنده در کنار سایر اعضا گروه هم امری طبیعی بود.

پنج. در مورد اجرای قطعاتی که به قول استاد... ((سال های سال است که می شنویم...))، و ایشان با لحن و بی احترامی خاصی با این مسئله برخورد نمودند باید متذکر شد، یک بخش ار موسیقی هر ملت و در تمامی کشورها، اجرای آثار کلاسیک و ارزشمند گذشتگان است که این امر نه تنها باعث درک بیشتر و ترویج موسیقی آنان خواهد شد، بلکه آموزش های آکادمیک و با ارزش را برای اجرا کنندگان و شنوندگان در پی خواهد داشت، زیرا در غیر اینصورت اجرای مکرر آثار بزرگان موسیقی کلاسیک غرب مانند بتهوون، موزارت، باخ و... توسط بزرگترین و معتبرترین رهبرها و ارکسترهای سمفونیک، امری بیهوده می بود. خدمت استاد... باید متذکر شد که ایشان تذکری هم به آقای چکناوریان بدهند که ایشان نیز اینفدر آثار گذشتگان را اجرا نکنند!!!...

شش. حضور ساز سه تار با نقش سه تار بم و دادن Level مناسب، به هیچ وجه جنبه نمایشی نداشته و در فضا سازی آثار، نقش بسزایی ایفا نمود. همچنین تک صدایی بودن آثار اجرا شده با توجه به فضای موسیقی قدیم، بازسازی آن ها و رعایت برخی اصالت های موجود در موسیقی آن دوره بوده است، که البته بحث در این مورد بسیار مفصل است و آشنایی نوجوانان و جوانان را با این مقوله به زمانی دیگر محول می نمایم.

با تشکر و احترام

سرپرست گروه موسیقی نهفت، جهانشاه صارمی

نوشته شده در تاریخ: دهم خرداد ماه هشتاد و دو

سردبیر: با سپاس از جناب جهانشاه صارمی، امید است با توضیحات روشن که در متن نامه آمده، ابهامات مورد سئوال برطرف شده باشد.

مطالبی که در مورد گروه نهفت در سایت درج شده بود را می توانید در زیر بخوانید:

گروه نهفت و جشنواره های موسیقی

گروه نهفت، پای ثابت جشنواره ها

شانزدهم خرداد ماه هشتاد و دو

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین مطالب

یادداشت سردبیر

پربیننده ها