پوشش رسانه ای کنسرت ها، نمایش و همایش ها، موسیقی هنری ایران

samandehi

logo-samandehi

کنسرت ها

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

موسیقی ؛ زن ؛ اسلام

موسیقی ؛ زن ؛ اسلام

قسمت اول

هنری جرج فارمر در کتاب تاریخ موسیقی خاورزمین به زنان شاعر و نوازنده ی دوران جاهلیت و مقام والای آنها اشاره میکند. از آن جمله مادر حاتم طائی شاعر نام آور عرب که احتمالا نوازنده هم بوده است. خَنساء ، مرثیه سرای عرب و یا هِند بنت عُتبَه که هم شاعر و هم نوازنده بوده است.

با ظهور اسلام ، موسیقی سمت و سوی تازه ای گرفت. موافقان و مخالفان هر یک احادیثی از پیامبر و بعدها ائمه در اثبات نظر خود بیان می کردند. چون در قرآن که نخستین منبع و مرجع آنها بود ، به وضوح در مورد موسیقی چیزی بیان نشده است. گرچه قرآن از نظر بلاغت و فصاحت در حد اعجاز است اما تفسیر آن نیاز به آگاهی عمیق و همه جانبه دارد. به عنوان مثال در آیه شش سوره لقمان بیان شده که " برخی مردم خریدار سخنان بیهوده و سرگرم کننده اند تا بی هیچ عملی دیگران را از راه خدا گمراه کنند" یا در آیه ۳۰ سوره حج گفته :" از قول زور دوری کنید" که برخی مفسران این را به موسیقی ربط داده اند. جالب اینکه از قول پیامبر احادیثی هم در مخالفت و هم در موافقت با موسیقی مطرح شده است که احتمالا بنا به شرایط خاص بوده یا مورد تحریف قرار گرفته است.

ولی آنچه از کتب تاریخی برمی آید ، در جشن های خانوادگی و قومی زنان نوازنده ی عرب ( مُغَنیّه ) با آلات موسیقی خود شرکت می کردند. چنانکه آیین نکاح حضرت محمد با خدیجه ، با شادی و سرور طی مراسمی جشن گرفته شد.

در جریان جنگ احد ( ۶۲۵ م) زنان به سردستگی هند بنت عتبه ، با خواندن آوازهای جنگی و ندبه و نواختن دف ، از رنج و مشقت سفر کاروان قریش می کاستند.

کتاب " الاغانی " تالیف ابوالفرج اصفهانی و کتاب " تاریخ موسیقی خاور زمین" نوشته ی هنری جرج فارمر محقق انگلیسی عمده ترین منابعی هستند که مورداستفاده قرار می گیرند.

محمدحسین مشایخ فریدنی که برگزیده ی الاغانی را در دو جلد به فارسی ترجمه و تنظیم کرده است در مقدمه ی کتاب می گوید: شرح احوال و آثار حدود نود خواننده و نوازنده و آهنگساز در الاغانی مسطور است که بیش از دو ثلث آنان ایرانی نژاد و از موالی بوده اند. و در این میان می توان به نام بانوان ایرانی تبار همچون جمیله ، عریب ، بذل ، حبابه ، سلامه و عاتکه بنت شهده اشاره کرد.

در موسیقی سرزمین عربستان بسیاری از اهل موسیقی از کنیزان یا غلامان یا از موالی بوده اند( موالی  طبقه و گروهی در جامعه اسلامی آن روزگار بودند که نژاد و تباری غیر عرب داشتند و میهن آنان تحت سلطه ی عرب درآمده بود ) و عمدتاً برای فرد خاصی از طبقات بالای جامعه می خوانده یا می نواخته اند. به این دلیل برخی کنیزان را خریده و بعد از تعلیم موسیقی به آنان ، آنها را با قیمتی بالاتر می فروختند و این یک شغل آبرومندانه محسوب می شده است!

به هر تقدیر زنان بزرگی بوده اند که از اهل موسیقی حمایت کرده و برای آموزش آنها تلاش می کردند.

یکی عایشه همسر پیامبر ملقب به ام المؤمنين و دیگری حضرت سُکَینه دختر امام حسین که بانویی نیکوکار ، موسیقی شناس ، هنرپرور و پرهیزگار بوده و خانه ی او همیشه محل گردآمدن ادبا ، شعرا و موسیقیدانان بوده است. در تاریخ نقل شده که برای ادای احترام به حنین ، شاعر و موسیقیدان و خواننده ی بزرگ عرب مراسمی در منزل حضرت سکینه برگزار شد. ازدحام مردم به حدی شد که بیش از اندازه بر بام خانه تجمع کردند و از سنگینی جمعیت ، رواق بر سر مردم فرود آمد و حنین در این آوار درگذشت.

 

از دیگر زنان حامی موسیقی در صدر اسلام می توان به عایشه بنت سعد و عایشه بنت طلحه اشاره کرد. فارمر می نویسد : در ضیافتی که از طرف عایشه بنت طلحه برپاشده بود با دختران خواننده با همان آداب و احترامی رفتار می شد که تنها در شأن زنان اشراف قریش معمول می داشتند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

آخرین مطالب

یادداشت سردبیر

پربیننده ها

جشنواره موسیقی فجر سی و دو

کنسرت ها

سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر

بلیت کنسرت و نمایش

برگی از تاریخ موسیقی

 

RSS

فرم ورود

unicef.org
     
موسسه خیریه محک
 
موسسه خیریه بهنام دهش پور

دعوت به همکاری:

نیازمندی های موسیقی هنری ایران

پیام به این شماره تلگرام
09226521131

تلگرام