پرویز مشکاتیان و جشن پنجاه سالگی

نوشته شده توسط رضا کلانتری Posted in مقالات بازدید: 437

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

پرویز مشکاتیان و جشن پنجاه سالگی

واحد مرکزی خبر، مهر: گل فرستادن مسئولین در روز تولد هنرمندان باعث خوشحالی است، اما کفایت نمی کند و جای مسئله اصلی را نمی گیرد. داریوش طلایی با بیان این مطلب گفت: برگزاری بزرگداشت به جای خود، خوب و یک عمل قدرشناسانه و شایسته است که مسئولین برای افرادی مثل مشکاتیان که توانایی خودشان را هم به مردم و هم به جامعه هنری نشان داده، شرایطی را فراهم کنند که بتوانند کارهایشان را ارائه دهند. چون همان طور که یک محقق نیاز به فضای تحقیقاتی دارد که بتوانند رشد و نمو کند، موسیقی سالم و هنری هم باید از یک شرایط و امکانات مناسبی برخوردار باشد. متاسفانه مشکل موسیقی هنری ما این است که هر هنرمند باید خود یک تنه کارهایش را تولید کند، خودش کنسرتش را برگزار کند و آموزشگاهش را راه اندازی کند و مسئولین نیز در این میان، هنرمندان را رها کرده اند و تنها افراد اندکی می توانند در این عرصه فعالیت داشته باشند که ارتباطات خوبی را داشته باشد. طلایی در ادامه در خصوص جایگاه این هنرمند در موسیقی دستگاهی ایران گفت: مشکاتیان بهترین نوازنده سنتور و آهنگساز معاصر است و سبک و سیاق ایشان در سیستم کلاسیک موسیقی دستگاهی با نکات خاصی که نشان دهنده ذوق او است، شناخته می شود. مشکاتیان در زمینه فرم های هم نوازی و گروه نوازی موسیقی ایرانی کارهای خوبی کرده که جهش مهم وی در کار بیداد نمایان است. البته در آثار دیگر هم می توان این تکنیک ها را دید. هم چنین در آثار این هنرمند، پیچیدگی های خاصی وجود دارد که فقط به قصد پیچیده ساختن نیست. بلکه از یک پشتوانه افقی برخوردار است. وی در ادامه در خصوص تاثیر گذاری این هنرمند در روند موسیقی دستگاهی بعد از انقلاب گفت: موسیقی قبل از تاسیس رادیو خصوصیاتی داشته که بیشتر جنبه تک نوازی آن مطرح بوده و اگر هم گروه نوازی بود، این گروه ها، فرم های خوبی مثل پیش درآمد، تصنیف و رنگ را با آهنگسازان به صورت یک صدایی اجرا می کردند. بعد از زمان رادیو هم فرم های جدیدی با ارکستر گل ها که به صورت چند صدایی بود، شکل گرفت که در موسیقی حتی از لحاظ تک نوازی هم تغییراتی صورت گرفت. در سال هزار و سیصد و پنجاه با تاسیس مرکز حفظ و اشاعه موسیقی، من به همراه هم دوره ای های خود، از جمله محمد رضا لطفی، پرویز مشکاتیان، حسین علیزاده، مجید کیانی و داود گنجه ای بازسازی و ارتباط دوباره با استادان قدیم پرداختیم و کم کم با رسیدن به مرحله پختگی، هر کدام سبک و سیاقی پیدا کردند. وی تصریح کرد: سپس در سال های انقلاب، گروه عارف و شیدا، دو گروه معروفی بودند که شکل گرفتند و به تدریج به همراه شهرام ناظری و محمد رضا شجریان آثار ماندگاری تولید کردند .طلایی در خاتمه خاطر نشان کرد: در حال حاضر با شرایط اجتماعی روند کار هنرمندان، هر ساله شاهد دگرگونی هایی در موسیقی هستیم . اما مشکاتیان به دلیل یک سری دلسردی هایش، حضور کم رنگی را در جامعه هنری دارد. طلایی در پایان، پنجاهمین سال تولد این هنرمند را تبریک گفت. همچنین کیوان ساکت نوازنده تار و یکی از اعضای گروه عارف در این باره می گوید: مشکاتیان بعد از انقلاب با استفاده از ریتم های مختلف در آهنگ ها و شیوه های مختلف تکنیکی که اغلب با استفاده از گوشه های موسیقی دستگاهی بود، توانست جان تازه ای به نوازندگی سنتور ببخشد. مشکاتیان یک موزیسین خوب و سنتور نواز متبحری است که کاملا به موسیقی دستگاهی و ردیفی ایران تسلط دارد. شیوه و سبک خاصی پیدا کرده و شیوه سنتور نوازی این هنرمند بسیار قابل بررسی است. چرا که قبل از انقلاب، از شیوه سنتور نوازی فرامرز پایور تبعیت می شد و با حضور مشکاتیان، ایشان تاثیر زیادی روی نگرش و نحوه سنتور نوازی و استفاده از تکنیک های مختلفی که کمتر در آن زمان استفاده می شد، گذاشت. در واقع با این شیوه و نگرش جدید جان تازه ای به نوازندگی سنتور بخشید .وی تصریح کرد: هر هنرمندی یک دوره پرکاری دارد که حاصل تفکر، تمدن و ممارست های دوران سازندگی و تلاش هایی است که انجام داده است. این هنرمند نیز با تمام این تفکرات و مهارت ها، آثار زیادی را در قالب کتاب، آلبوم و کنسرت ارائه داده است. ساکت در ادامه به تقسیم بندی آثار مشکاتیان در سه فرم و قالب پرداخت و گفت: می توان آثار مشکاتیان را به سه بخش از جمله پیش در آمد، چهار مضراب و تصنیف و ترانه تقسیم بندی کرد که چهار مضراب ها در آثارش بیشتر و استفاده از پیش در آمد، کمتر به چشم می خورد. اما از آن جایی که این هنرمند به شعر و ادبیات تسلط کافی دارد، بیشترین آثاری که ایشان دارد در قالب تصنیف است. هم چنین این هنرمند بعد از انقلاب، تصانیفی که بار اجتماعی زیادی را در بردارد، ساخته است که در میان مردم از جایگاه ویژه ای برخوردار است. وی با بیان این که نام مشکاتیان به عنوان یک نوازنده چیره دست با یک دوره ای از تصانیف انقلابی که در متن جامعه، جاری و همراه شد، اظهار داشت: این وظیفه رسانه هاست که آثار هنرمندان را تبلیغ و به گوش مردم برسانند که با موسیقی خودشان بیگانه نشوند. چون با وجود این همه رسانه جمعی که موسیقی های دیگر را تبلیغ و ترویج می کنند، ما باید موسیقی شریف ایرانی و هنرمندانی را که در این عرصه تلاش فراوان کرده اند را به مردم بشناسانیم و آثارشان را به گوش مردم برسانیم. وی در خاتمه در خصوص برگزاری بزرگداشت هایی برای این استاد مسلم سنتور و دیگر هنرمندان این عرصه گفت: هنرمند خوب نیاز به بزرگداشت و تقدیر و تمجید ندارد. اما بسیار به جاست که متولیان موسیقی و کسانی که سکاندار معنوی و مادی در امر موسیقی ایران امروز هستند، برای ارتقا فرهنگی و دلگرمی بیشتر هنرمندان، حمایت های مادی و معنوی خود را نسبت به این بزرگان هنر داشته باشند و آن ها را به نحوی شایسته بیشتر همه مردم بشناسانند. کیوان ساکت در پایان، پنجاهمین سال تولد پرویز مشکاتیان، نوازنده، آهنگساز و سرپرست گروه موسیقی عارف را تبریک گفت.

موسیقی هنری ایران پنجاهمین سال تولد استاد پرویز مشکاتیان را به ایشان و دوستداران استاد تبریک می گوید.

بیست و چهارم اردیبهشت هشتاد و چهار

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

نکته ای از هزاران

  • کنسرت ها را در مرده شورخانه برگزار کنید

    کنسرت ها را در مرده شورخانه برگزار کنید

    کنسرت‌ها را در مرده‌شورخانه برگزار کنید خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - طنز روز رضا ساکی خبر آمده است که یکی از گروه‌های تئاتر شهرستان مبارکه مجبور شده است به دلیل نبود سالن برای تمرین به قبرستان متوسل شود و از مرده‌شورخانه قبرستان به عنوان سن نمایش استفاده کند! استفاده از مرده‌شورخانه بسیار استفاده‌ هوشمندانه و دقیقی است. باید آفرین گفت به هنرمندان مبارکه‌ای که چنین طرحی را پیش روی ما گذاشتند. پیشنهاد می‌کنیم از این به بعد کنسرت‌های موسیقی هم در فضای مرده‌شورخانه برگزار شوند. برگزاری کنسرت در مرده‌شورخانه مزایای زیادی دارد که به اختصار به آنها اشاره می‌کنم. یک: در مرده‌شورخانه چون همه در ترس حضور میت به سر می‌برند کسی دل‌ودماغ شادی کردن و دست زدن ندارد. دو: چون فضای مرده‌شورخانه سرد است همه دست‌هایشان را در جیب می‌کنند و لذا کسی اشتباهی دست کسی دیگر را نمی‌گیرد. سه: چون مرده‌شورخانه ترسناک و سرد است کنسرت‌ها از زمان…

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

برگی از تاریخ موسیقی

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004

 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام یا واتساپ
09226521131

ورود به سایت