فریدون خوشنود: همه صداها و ترانه‌ها شبیه هم هستند

Posted in گفت و گوهای ویژه بازدید: 198

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

فریدون خوشنود: همه صداها و ترانه‌ها شبیه هم هستند

فریدون خوشنود: همه صداها و ترانه‌ها شبیه هم هستند

فریدون خوشنود: همه صداها و ترانه‌ها شبیه هم هستند
فریدون خوشنود: همه صداها و ترانه‌ها شبیه هم هستند

پاپ‌خوان‌ها مردم ما را فریب می‌دهند

فریدون خشنود گفت: موسیقی پاپ کاملا بی‌هویت شده است و در آن الهامی وجود ندارد و همه صداها، ترانه‌ها و شعرها شبیه هم هستند.

به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، برنامه «چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا، با حضور رضا مهدوی کارشناس موسیقی سه شنبه 19 بهمن میزبان فریدون خشنود آهنگساز شناخته شده بود.

خشنود که آهنگساز قطعه معروف «الله الله» با صدای رضا رویگری است، درباره شکل گیری این سرود انقلابی توضیح داد: پاییز 1357 بود که شاهد شور و هیجان مردمی و حرکتشان در خیابانها، صدای مسلسل، ریختن خون مردم و... بودیم. زمانی که حکومت نظامی می شد، مردم روی پشت بام خانه هایشان می رفتند و نوای «الله اکبر» سر می دادند.

وی افزود: این صداها خیلی روی من تاثیر گذاشت و می توانم بگویم این سرود مال خود مردم و از ساخته های خودشان است. من فقط پشت پیانو نشستم و این سرود را تنظیم کردم. از حسین سرافراز تقاضا کردم به منزل ما آمد و این شعر را سرود. من باید صدایی را انتخاب می کردم که شنیده نشده باشد و ناشناخته باشد. رضا رویگری از دوستان من بود، صدای زیبا، لطیف و حزن انگیز او را شنیده بودم. بنابراین به این نتیجه رسیدم که او باید این کار را اجرا کند.

آهنگسازی با زنجیر و طبل و سنج

خشنود ادامه داد: تمرینات در منزل ما انجام شد. سپس می خواستیم این کار را ضبط کنیم اما حکومت نظامی بود. باید استودیویی پیدا می کردیم، با چند نفر صحبت کردم بالاخره استودیو صبا در خیابان فلسطین آقای رحیم شب خیز استقبال کرد. هیچ سازی نداشتیم چون همکاری با ما نشده بود. ما تعدادی زنجیر، طبل و سنج در گونی ریختیم و با خودمان بردیم. البته مورد شک و شبهه ماموران هم قرار گرفتیم اما سرانجام توانستیم وارد استودیو شویم.

وی تأکید کرد: صدای کری که می شنوید من و رویگری با هم به دفعات زیاد تکرار کردیم تا حالت کر داشته باشد. وقتی کار اجرا شد، احساس کردم یک صدای اذان هم می تواند به کار کمک کند. رویگری اذان هم خواند و دکلمه آیاتی از قرآن را هم خواند. برای اینکه کار ارکسترال تر شود، شروع به زنجیر زدن کردیم و این کار را هم ضبط کردیم.

«الله الله» چطور فراگیر شد

آهنگساز بسیاری از آثار علیرضا افتخاری، در ادامه گفت: شبانه روز من و اهالی خانواده مشغول ضبط این آهنگ در کاست و پخش کردن در تعدادی ساک بین مردم در مساجد، مدارس، حرکتهای مردم و... بود. خیلی عجیب بود که فردای همان روز، این سرود را در بلندگوهای حرکت مردمی می شنیدم. تا اینکه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران با این سرود افتتاح شد. این اولین سرود جمهوری اسلامی ایران بود و تا قبل از این چنین چیزی وجود نداشت و کسی نمی دانست می شود سرودی ساخت. من به کمک مردم این کار را انجام دادم.

خشنود در پاسخ به اینکه شما به عنوان چهره ای شناخته شده در عرصه موسیقی کشور، چطور حاضر به همراهی با انقلابیون و انجام یک کار زیرزمینی و ایدئولوژیک شدید، تصریح کرد: صدای الله اکبر مردم بود که روی من تاثیر گذاشت.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: سرود یعنی ریتم مارش و این ریتم در کارها باعث تحرک، انرژی، نشاط و شادی و غم می شود. سرود ملی ما هم یک مارش است و در تمام کشورها، در 90 درصد سرودها ریتم مارش استفاده می شود. بعد از این بود که شاهد کارهای سنتی و ایرانی بودیم که با ریتم مارش ساخته شد.

موسیقی پاپ هویت ندارد

این آهنگساز برجسته در ادامه گفت: متاسفانه موسیقی پاپ کاملا بی هویت شده است و در آن الهامی وجود ندارد و همه صداها، ترانه ها و شعرها شبیه هم هستند و هویت خود را از دست داده است.

خشنود تصریح کرد: متاسفانه این موسیقی نه غربی است نه ایرانی! البته شاید در موسیقی پاپ کارهای زیبایی بوده و اتفاق افتاده اند. روی صحنه هم خیلی صداها پلی بک می شوند. این یک اتفاق وحشتناک است و مردم ما را فریب می دهند.

وی با اشاره به اینکه اگر در خارج از کشور، خواننده ای روی استیج فالش و ناکوک بخواند، محاکمه می شود، یادآور شد: در کشور ما اگر به یک خواننده بگوییم فالش می خوانی می گوید مردم این شیوه را دوست دارند! مسئولان وزارت ارشاد و صداوسیما باید به این مسئله توجه داشته باشند.

گلایه از مسئولان به خاطر ثبت ملی نشدن سرود «الله الله»

آهنگساز «الله الله» در پاسخ به اینکه چرا این سرود ثبت ملی نشده، بیان کرد: این گلایه را از مسئولان دارم که چرا این اتفاق نیفتاده است. آن هم سرودی که اولین بوده و پیش از پیروزی انقلاب نیز ساخته شده است، برای خود مردم است و از دل مردم برخاسته است.

خشنود در پایان درباره کارهای جدید خود گفت: محمد حشمتی صدای استثنایی و بی نظیر و زیبایی دارد و با یکی از آثار من به شهرت رسید. با آقای افتخاری نیز همکاری های متمادی داشتم.

«چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت 23 از شبکه چهار سیما روی آنتن می رود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

نکته ای از هزاران

  • کنسرت ها را در مرده شورخانه برگزار کنید

    کنسرت ها را در مرده شورخانه برگزار کنید

    کنسرت‌ها را در مرده‌شورخانه برگزار کنید خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - طنز روز رضا ساکی خبر آمده است که یکی از گروه‌های تئاتر شهرستان مبارکه مجبور شده است به دلیل نبود سالن برای تمرین به قبرستان متوسل شود و از مرده‌شورخانه قبرستان به عنوان سن نمایش استفاده کند! استفاده از مرده‌شورخانه بسیار استفاده‌ هوشمندانه و دقیقی است. باید آفرین گفت به هنرمندان مبارکه‌ای که چنین طرحی را پیش روی ما گذاشتند. پیشنهاد می‌کنیم از این به بعد کنسرت‌های موسیقی هم در فضای مرده‌شورخانه برگزار شوند. برگزاری کنسرت در مرده‌شورخانه مزایای زیادی دارد که به اختصار به آنها اشاره می‌کنم. یک: در مرده‌شورخانه چون همه در ترس حضور میت به سر می‌برند کسی دل‌ودماغ شادی کردن و دست زدن ندارد. دو: چون فضای مرده‌شورخانه سرد است همه دست‌هایشان را در جیب می‌کنند و لذا کسی اشتباهی دست کسی دیگر را نمی‌گیرد. سه: چون مرده‌شورخانه ترسناک و سرد است کنسرت‌ها از زمان…

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

برگی از تاریخ موسیقی

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004

 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام یا واتساپ
09226521131

ورود به سایت