تازه ها

تازه ها (1438)

خبرگزاری مهر – گروه هنر – علیرضا سعیدی: کمتر کسی فکرش را می‌کرد که ظهور و بروز ویروس تا دندان مسلح کرونا بتواند این همه مدت در دنیایی با این میزان پیشرفت در فناوری‌های پزشکی و دارویی جهان ماندنی باشد. زمانی نزدیک به دو سال که همچون بختک بر این دنیا خراب شده و اصلاً هم نمی‌دانیم قرار است در چه ساعت و روزگاری از این دنیا رخت بربندد و این جهان خاکستریِ غم آلودِ پرفتنه را کمی تا قسمتی رنگ آمیزی کند. دنیایی که همه چیزش تحت تأثیر ویروس مرگ باری قرار گرفته که هر آنچه در آن اتفاق می‌افتد چه مستقیم و چه غیر مستقیم، ربط پیدا می‌کند به ماجرای «کرونا» و چه واکسن زده باشیم و چه نزده باشیم با آن درگیر هستیم. درگیری که در حوزه‌های مختلف شغلی وجود دارد که اگرچه در جاهای مختلف از جغرافیای زیستی ما، در تلرانس کم و زیاد شدن قرار دارد، اما هرچه هست، هنوز هست و فعلاً هم باید صبر کنیم که اوضاع تا حدی رو به راه شده و بتوانیم با خیال راحت به زندگی کم و بیش عادی خود ادامه دهیم.

اگرچه اکنون دنیا تا حدی از بحران و طوفان مرگ آور ماه‌های اولیه شیوع ویروس دوری گزیده و برخی از فعالیت‌ها حتی در حوزه‌های مرتبط با فرهنگ و هنر هم به حالت عادی خود بازگشته، اما این شرطی اجتناب ناپذیراست که هنوز ماجرا در خطرآفرین ترین شکل ممکن بیخ گوش ما قرار دارد که گریزی هم از آن نیست.

اما آنچه در این میان می‌تواند مورد توجه قرار گیرد، نحوه عملکرد دستگاه‌ها و مجموعه‌های مدیریتی در حوزه‌های مختلف است که در دوران کرونایی چه احوالاتی داشتند؟ آیا حضور این ویروس منحوس توانسته دربرگیرنده نوآوری‌های مدیریتی در روزگار کرونا پیرامون فعالیت‌های فرهنگی هنری کشور به ویژه در حوزه موسیقی باشد؟ اساساً مجموعه‌های موسیقایی که هر کدام به نحوی در حوزه‌های سیاستگزاری و مدیریت بر موسیقی فعالیت می‌کنند، چه کارهایی را در مجموعه‌های خود انجام داده‌اند تا قطار فعالیت‌های موسیقایی کشور از ریل خود خارج نشود؟ آیا فرآیند مدیریتی دولت‌ها و مجموعه‌های دیگر در حوزه موسیقی توانسته کارنامه قابل قبولی را در روزگار کرونایی از خود نشان دهد یا خیر؟

همه اینها و تعدادی زیادی از پرسش‌های دیگر موضوعات بسیار مهمی هستند که نه فقط در گزارش‌های رسانه‌ای بلکه در روزگار پسا کرونایی می‌تواند تا مدت‌ها مورد توجه تحلیلگران و آمایش‌های دانشگاهی و پژوهشی در حوزه موسیقی باشد که بتوانند ارزیابی سنجیده از آنچه در موسیقی ایران طی دوران کرونایی گذشت، داشته باشند. ارزیابی که گروه هنر خبرگزاری مهر را بر آن داشت تا به واسطه ارتباط با روابط عمومی و امور اجرایی دستگاه‌های دولتی و صنفی که در حوزه موسیقی فعالیت می‌کنند شمایلی از آنچه این مراکز دولتی و مدیریتی در حوزه موسیقی انجام داد را ثبت کرده و قضاوت را در چارچوب دیگری ادامه دهد.

آنچه در این سلسله گزارش‌ها می‌خوانید نگاهی اجمالی به فعالیت مجموعه‌های مرتبط با حوزه موسیقی کشور طی دوران کرونایی به ویژه چند ماهه اخیر است که در هر گزارش عملکرد این مجموعه‌ها پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد. توضیح اینکه آنچه از اطلاعات و فعالیت‌ها و آمارهای موجود در این گزارش‌ها منعکس شده، از روابط عمومی‌ها و امور اجرایی این مجموعه‌ها احصا شده که به تفکیک در نوبت‌های مختلف منتشر می‌شود.

در دومین شماره از این گزارش رسانه‌ای به سراغ فعالیت‌های «بنیاد فرهنگی هنری رودکی» در حوزه موسیقی رفتیم. مجموعه‌ای پر رمز و راز که مدیرعاملش اگرچه رفتار ناپسند و غیرمعقولانه ای با اهالی رسانه و هنرمندان ندارد، اما هیچ گاه برای پاسخگویی به عملکرد بخش‌های مختلف این مجموعه بسیار مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که به تازگی هم در هیات امنا و هیات مدیره‌اش با تغییرات زیادی مواجه شده، علاقه‌ای به گفتگوی با رسانه‌ها نشان نداده و هربار هم که انگیزه‌ای برای گفتگوی رسانه‌ای درباره موضوعات مختلف پدید آمد به دلایل و توجیهات مختلف از آن سرباز زده است. شرایطی که دربرگیرنده انتقادات فراوانی هم شد، اما تغییری در این رفتار رسانه‌ای آقای مدیرعامل پدید نیامد و فاصله محمد مهدی افضلی با رسانه‌ها را دورتر و دورتر کرد. اگرچه با ورود او به هیات مدیره باشگاه استقلال بعید به نظر می‌آید که او بتواند این سیاست دوری از رسانه‌ها تثبیت کند، چرا که در این چارچوب می‌بایست به انبوه سئوالات ریز و درشتی که در این عرصه مطرح می‌شود، پاسخی بدهد، که برای عضو هیات مدیره باشگاه بزرگی چون استقلال امری اجتناب ناپذیر است، مگر اینکه در این چارچوب هم شاهد استثنائاتی باشیم.

به هرحال باید بپذیریم که بنیاد فرهنگی هنری رودکی یکی از مهم‌ترین، موثرترین و البته پرحاشیه‌ترین نهادهای مرتبط با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که طی سال‌های اخیر در حوزه‌های مختلف فعالیت‌هایی را انجام داده که برای هرکدام پرسش‌ها و ابهاماتی وجود دارد، پرسش‌هایی که در حوزه موسیقی به ویژه ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران هنوز پاسخ درستی به آنها داده نشده و معلوم نیست که در این شرایط کرونایی نحوه مدیریت و حضور نوازندگان ارکسترها برای تولید و ضبط آثار برنامه‌ریزی شده و دیگر فعالیت‌ها بر اساس چه متر و معیاری صورت گرفته است. کما اینکه در همین مدت هم شنیده شده که برخی از نوازندگان یا به تصمیم شورای هنری ارکسترها، یا تصمیمات مدیریتی و یا انگیزه‌های شخصی از بدنه ارکستر خارج شده‌اند. نوازندگانی که برخی از آنها شاید به عنوان بهترین و معتبرترین نوازندگان ایران محسوب می‌شوند و می‌بایست برای خروج یا کناره‌گیری انها توجیهات منطقی وجود داشته باشد.

البته ماجرای پرحاشیه ارکسترها به همین جا ختم نمی‌شود، چرا که طی همین مدتی که فعالیت‌های فرهنگی هنری کشور درگیر ماجرای کرونا بودند، با تصمیماتی که اتخاذ شد، شورایی به نام شورای هنری ارکسترها در بنیاد فرهنگی هنری رودکی تشکیل شد که عده‌ای مخالف و عده‌ای هم موافق آن بودند، شرایطی که وضعیت نامعلوم و مبهم ارکسترها را پیچیده‌تر کرد و متاسفانه غیر از چند گفتگوی سفارشی در رسانه‌ها مبنی بر مطلوب بودن اوضاع فعلی ارکسترها، فرد یا افرادی از بدنه دولت حاضر به پاسخگویی در این زمینه نشدند.

این عدم توازن در نحوه اطلاع رسانی برای فعالیت ارکسترها آنجا نمود بیشتری داشت، که در دوران حضور علی رهبری در ارکستر سمفونیک تهران به شکل حیرت‌آوری نشست خبری و گفتگوی رسانه‌ای انجام می‌شد که چنین شرایطی مصداق عینی مثل «یا از این لب بام می‌افتد یا از آن لب بام» است. سیاستی که با استخدام یک مدیر رسانه‌ای یا مدیر روابط عمومی برای این ارکستر ها می‌توانست از حساسیت و پرهیز از حاشیه‌های کمتر برای ارکسترها نقش موثری ایفا کرده و موضوع قدیمی و معروف «شفافیت رسانه‌ای» را حداقل به صورت نمایشی‌اش عینیت ببخشد.

اکنون به غیر از اطلاع رسانی بسیار محدود درباره ترکیب شورای هنری ارکسترها، انتشار چند فراخوان برای آهنگسازی یا حضور در ارکسترها، ارسال چند خبر از اجرای کنسرت آنلاین یا زنده ارکسترهای دولتی به رسانه‌ها و چند سوژه دیگر در ایام کرونایی که می‌دانیم فعالیت‌های موسیقایی کشور را تحت تاثیر خود در همه زمینه‌ها قرار داده، خبر چندانی از نحوه فعالیت ارکسترها در رسانه‌ها منتشر نشده و به کمتر رسانه‌ای هم اجازه داده شده که از نزدیک در جریان فعالیت‌های این مجموعه‌های مهم قرار گیرند.

البته در این شرایط افتتاح تالار استاد حسین دهلوی و بازسازی طبقات مختلف تالار وحدت به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز اجرای موسیقی در ایران و حتی خاورمیانه می‌تواند دستاورد مطلوب و مثبتی برای بنیاد رودکی محسوب شود، اما در این شرایط اتفاقات بسیار مهم دیگری در ارکسترها افتاده که لازم بود مدیریت بنیاد و مجموعه ارکسترها برای آنها اطلاع رسانی لازم را انجام می‌داد که دورنمای روشن‌تری پیش روی خبرنگاران، کارشناسان و هنرمندان برای فعالیت‌های این ارکستر مهم قرار می‌گرفت. حتی در همین چند روز نیز شنیده‌هایی هم از تعطیلی گروه کُر ارکستر سمفونیک تهران حکایت دارد، شنیده‌هایی که نگارنده امیدوار است در حد یک شایعه رسانه‌ای باشد که بهتر است مدیران بنیاد نیز درباره آن توضیحاتی ارائه دهند.

به هر ترتیب با تغییراتی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با روی کار آمدن دولت سیزدهم در حال انجام است، وضعیت مدیریت بنیاد فرهنگی هنری رودکی نیز چندان روشن نیست، کما اینکه با تغییراتی که در هیات مدیره و هیات امنا این مجموعه مهم صورت گرفته، باید منتظر ماند و دید که چه اتفاقاتی طی روزها یا هفته‌های آینده قرار است در حوزه مدیریتی بنیاد بیفتد. اما نکته حائز اهمیت در این میان نحوه فعالیت‌های این مجموعه در حوزه موسیقی است که مدیرانش تاکنون و به ویژه در روزهای کرونایی چندان مایل به انعکاس رسانه‌ای آن‌ها و ورود اهالی رسانه به برخی از حاشیه‌هایش نبودند، اما به نظر می‌رسد باید در این زمینه گزارش جزئی و مبسوطی پیرامون فعالیت ارکسترها ارائه و پس از آن مدیریت بنیاد رودکی و شورای هنری ارکسترها که به نظر می‌آید هوشنگ کامکار نیز از آن کناره‌گیری کرده در معرض مستقیم پاسخ به خبرنگاران قرار گیرد. شرایطی که قطعاً دربرگیرنده ملاحظات کرونایی است اما تردیدی نیست که به دلیل اهمیت این دو ارکستر و حتی دیگر فعالیت‌های موسیقی مرتبط با بنیاد در جریان فعالیت‌های موسیقایی باید روشنگری‌های بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

 

آنچه می‌خوانید بخشی از فعالیت‌های موسیقایی بنیاد رودکی در روزهای کرونایی به ویژه از مهر سال ۱۳۹۹ تا مهر ۱۴۰۰ است که از سوی روابط عمومی بنیاد رودکی در اختیار گروه هنر خبرگزاری مهر قرار گرفته است.

میزبانی از اجرای آنلاین ارکستر سازهای ملی در تالار وحدت (دوم بهمن ۱۳۹۹)، میزبانی از اجراهای سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر (۲۸ بهمن تا ۳ اسفند ۱۳۹۹) شامل: ضبط و اجرای گروه ماهیما با خوانندگی حجت اشرف زاده در تالار وحدت / ۲۸ بهمن، ضبط و اجرای گروه رستاک در تالار وحدت / ۲۹ بهمن، ارکستر سمفونیک تهران به رهبری نصیرحیدریان در تالار وحدت / ۳۰ بهمن، ارکستر ملی ایران به رهبری بردیا کیارس و خوانندگی پوریا اخواص در تالار وحدت / ۱ اسفند، دوئت ایتالیا / جینا فراتا نوازنده پیانو و دینو دی پالما نوازنده ویولن در تالار رودکی / ۲ اسفند، گروه موسیقی انوار جام به سرپرستی محمدفاروق درپور در تالار رودکی / ۱۴ بهمن، گروه موسیقی ایستم به سرپرستی شاهین علیزاده در تالار رودکی / ۱۴ بهمن، گروه آوای کتول در تالار رودکی / ۱۵ بهمن، گروه آیریتین در تالار رودکی /۱۵ بهمن، گروه نوازندگان هنرستان پسران در تالار رودکی / ۱۶ بهمن، گروه هاوارا به سرپرستی فرزین حیدری / ۱۶ بهمن، ارکستر زهی رسپینا به سرپرستی بهزاد عبدی در تالار رودکی / ۱۶ بهمن، گروه ژاو به سرپرستی سیاوش کامکار در تالار رودکی / ۱۷ بهمن، گروه موسیقی چکاد به سرپرستی حامد خدامی در تالار رودکی / ۱۷ بهمن، ساز و آواز به سرپرستی حسام اینانلو در تالار رودکی / ۱۷ بهمن، گروه نوازندگان هنرستان دختران در تالار رودکی / ۱۸ بهمن، موسیقی کلاسیک در تالار رودکی / ۱۸ بهمن، گروه موسیقی دانشگاه هنر دانشگاه آزاد در تالار رودکی / ۱۸ بهمن، گروه موسیقی دانشگاه تهران در تالار رودکی / ۱۹ بهمن، گروه موسیقی خاوران در تالار رودکی / ۱۹ بهمن، گروه تنبورنوازان دالاهو در تالار رودکی / ۱۹ بهمن، گروه موسیقی میلاد درخشانی در تالار رودکی / ۲۰ بهمن، گروه موسیقی بانگ نو به سرپرستی نسترن هاشمی در تالار رودکی / ۲۰ بهمن، گروه نماد به سرپرستی ستاره بهشتی در تالار رودکی / ۲۰ بهمن، گروه فاخته به سرپرستی خشایار پارسا در تالار رودکی / ۲۱ بهمن، گروه نیواک به سرپرستی گلریز زربخش در تالار رودکی / ۲۱ بهمن، پیانوی ربکا آشوقیان در تالار رودکی / ۲۱ بهمن، ارکستر پارسوا به سرپرستی محمد تنکابنی در تالار رودکی / ۲۲ بهمن، گروه موسیقی وحید اسداللهی در تالار رودکی / ۲۲ بهمن، گروه موسیقی از آلمان در تالار رودکی / ۲۲ بهمن، گروه موسیقی صدایی نیست به سرپرستی حسین علیشاپور در تالار رودکی / ۲۳ بهمن، گروه اقبال آذر / سبحان مهدی پور در تالار رودکی / ۲۳ بهمن، نوای سیمره / ۲۳ بهمن در تالار رودکی (پایان جشنواره) و میزبانی از اختتامیه سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت / ۴ اسفند بخشی از فعالیت‌های موسیقایی بنیاد رودکی در حوزه موسیقی را تشکیل می‌دهد.

فعالیت‌های موسیقایی بنیاد فرهنگی هنری بعد از جشنواره موسیقی فجر نیز ادامه پیدا کرد که از آن جمله می‌توان به اجرای آنلاین گروه نغمه باران در روز ۱۲ اسفند، ضبط و اجرای گروه‌های موسیقی نواحی ویژه جشن پیروزی انقلاب اسلامی و پخش در رایزنی‌های فرهنگی ایران در ۱۴ کشور، پخش آنلاین اجرای ارکستر آموزشگاهی به رهبری نصیر حیدریان (مرکز آموزش بنیاد) در روز ۱۴ اسفند اشاره کرد.

۱۴ اجرای محلی شامل گروه‌های «هله پرکی کردستان»، «موسیقی آذری»، «مارزون مازندران»، «قاصدک لرستان»، «دیلمون»، «آوای موج بوشهر»، «شمس خواف خراسان رضوی» و «آوای طبری مازندران» در قالب ویژه برنامه پهنه در نوروز آغازگر برنامه‌های موسیقایی بنیاد رودکی در سال ۱۴۰۰ بود.

اجرای ارکستر ملی به سالار عقیلی در مراسم جشن ملی پرچم در روز ۱۲ فروردین، اجرای آنلاین استاد کیهان کلهر در روز ۶ مرداد، اجرای آنلاین ارکستر ملی «شب موسیقی فیلم» در روز ۱۱ تیر اجرای آنلاین استاد شهرام ناظری در روز ۷ خرداد، میزبانی از کنسرت‌های آنلاین «بر خط ماه و نوا» دوره اول از ۲۰ تا ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ با اجرای ۱۲ گروه - دوره دوم از ۲۸ تا ۳۱ تیر با اجرای ۱۲ گروه - دوره سوم از ۱۲ تا ۱۵ مرداد با اجرای ۱۲ گروه و دوره چهارم با عنوان «آواها و نواهای عاشورایی» از ۱ تا ۴ مهر با اجرای ۱۳ گروه نیز بخش دیگری از فعالیت‌های بنیاد رودکی در حوزه موسیقی را تشکیل می‌داد.

 

 

ادامه مطلب...

آیینِ سال‌نوای موسیقی ایران پس از پنج دوره برگزاری و یک دوره سکوت، در بهار سال ۱۴۰۱ با اجرای برنامه‌های ویژه‌ای، هفتمین دورهٔ خود را برگزار خواهد کرد.

به گزارش وب‌سایت رسمی سال‌نوای موسیقی ایران، مدیران هنری و اجراییِ سال‌نوا ضمنِ اعلام تاریخِ حدودیِ برگزاری سال‌نوای هفتم، از تدارکِ برنامه‌های متفاوت و ویژهٔ این رویداد خبر دادند.

در همین رابطه علی جعفری پویان مدیر هنری سال‌نوا گفت:

«در هفتمین دورهٔ سال‌نوا قصد داریم با نظرسنجی و مشارکتِ موسیقی‌دانان، بخش ویژه‌ای با عنوانِ «تندیسِ قرنِ سال‌نوای موسیقی ایران» داشته باشیم و در رشته‌های مختلف، به هنرمندانِ منتخبِ یک قرن گذشتهٔ موسیقی ایران، (از سال ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰) این تندیس‌های ویژه را اهدا نماییم.»

او دربارهٔ چگونگی انتخاب هنرمندان افزود: «هنرمندانِ برگزیده، از طریق آرای تخصصیِ موسیقی‌دانان، تعیین و معرفی خواهند شد که به زودی از طریق وبسایت، شرایط شرکت در نظرخواهی‌ها و رأگیری‌ها اعلام می‌شود.»

محمدمهدی گورنگی مدیر اجرایی سال‌نوا نیز در این خصوص گفت:

«محقق شدنِ بخش ویژهٔ «تندیسِ قرنِ سال‌نوای موسیقی ایران» به همت و مشارکتِ جمعیِ موسیقی‌دانانِ ایرانی نیاز دارد که امیدواریم همچون دوره‌های پیشین، این همدلی را شاهد باشیم. با این تفاوت که در این دوره، مشارکت‌ِ موسیقی‌دانان در انتخابِ هنرمندانِ برگزیدهٔ یک قرن ایران نقشی مهم و تعیین کننده خواهد داشت.»

گورنگی در ارتباط با نحوهٔ اجرایی شدنِ این رویداد ادامه داد: «به زودی از طریق وبسایت سال‌نوا فراخوانِ عضویت در سال‌نوا به همراه شرایطِ آن منتشر خواهد شد. پس از آن طی یک بازهِ زمانی، اعضای سال‌نوا نظر و رأی خود را در رشته‌های تعیین‌شده ثبت خواهند کرد که در نهایت هنرمندانِ برگزیده با نظارت «شورای تخصصیِ سال‌نوا» مشخص خواهند شد. ضمناً جزئیات رأی‌های ثبت شدهٔ همهٔ مشارکت‌کنندگان به صورت کاملاً شفاف، پس از اختتامیه در وبسایت سال‌نوا قابل مشاهده خواهد بود.»

علی جعفری پویان دربارهٔ «شورای تخصصی سال‌نوا» گفت: «از دوره‌های قبل در فکرِ تشکیل شورایی فنی و تخصصی بودیم که این امر در دورهٔ پیشِ رو محقق شده است. این شورا در انتخاب هنرمندانی که قرار است مورد تجلیل قرار گیرند، یادبود هنرمندانِ درگذشته و موارد دیگری که نیاز به مشورت و نظر تخصصی باشد، سال‌نوا را یاری خواهند کرد.»

جعفری پویان اعلامِ اسامی اعضای این شورا را به خبرها و مطالب آیندهٔ سال‌نوای هفتم موکول کرد.

همچنین محمدمهدی گورنگی ضمن اشاره به این نکته که اعضای شورای تخصصی سال‌نوا در هر دوره متغیر خواهند بود افزود:

«به طور کلی هفتمین دورهٔ سال‌نوای موسیقی ایران شامل بخش‌هایی مانند «نکوداشت»، «یادبود»، «تندیسِ قرن» و برنامه‌های تولیدی که در فضای مجازی منتشر خواهند شد، می‌شود. ششمین سال‌نوا تجربهٔ خاصی در ساختِ برنامه‌های تولیدی پیش روی ما قرار داد که در سال‌نوای هفتم نیز از آن شیوه استفاده خواهیم کرد.»

گورنگی دربارهٔ مشارکت مالی هنرمندان در سال‌نوای هفتم توضیح داد: «برگزاری سال‌نوا همانندِ دوره‌های پیشین با مشارکت مالیِ هنرمندانِ موسیقی میسر می‌گردد. اعضای سال‌نوا طبق روالِ قبل، در زمانِ تعیین شده که اطلاع رسانی خواهد شد، با واریز مبالغی در این آیین مشارکت می‌کنند. در این دوره، حق عضویتی نیز برای اعضا درنظر گرفته شده که علاوه بر سال‌نوا، عضویت در «انجمن فیلارمونیک ایران» را نیز شامل خواهد شد. جزئیات این موارد به‌زودی از طریق آیین‌نامهٔ عضویت در وبسایت سال‌نوا منتشر می‌گردد اما یک اتفاقِ ویژه در سال‌نوای هفتم، پیوندِ همکاری با «انجمن فیلارمونیک ایران» است و سال‌نوا در جهت شناساندن این مرکز مهم موسیقی به جامعهٔ موسیقی ایران کوشش خواهد کرد.»

او در ادامه یادآور شد: سال‌نوای موسیقی ایران از حمایت و مشارکتِ مادی و معنویِ مراکز فرهنگی، هنری و تمامی هنردوستان و علاقه‌مندان به اعتلای موسیقی ایران، استقبال می‌کند.

علی جعفری پویان نیز در پایان ضمن اشاره به برنامه‌های تولیدیِ سال‌نوا افزود «سال‌نوای هفتم را با توجه به شرایطِ بهداشتیِ روز، احتمالاً به صورت برنامه‌های تولیدی در فضای مجازی، همراه با برنامهٔ اختتامیه‌ٔ حضوری برگزار خواهیم کرد. اما همهٔ این برنامه‌ها منوط به شرایط کشور در بهار ۱۴۰۱ خواهد بود.»

 

ادامه مطلب...

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خانه موسیقی، مجمع عمومی خانه موسیقی ایران ۲۳ آبانماه با حضور اعضای هیئت مدیره کانون‌های ۱۰ گانه جهت انتخابات هیئت مدیره و بازرس خانه موسیقی در سالن استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل)، آذر هاشمی (بازرس قبلی) گزارش‌های خود را از فعالیت‌های دوره قبلی هیات مدیره خانه ارائه کردند. سپس تقی ضرابی (رئیس هیئت مدیره قبلی خانه موسیقی)، در جایگاه حاضر شد و استعفای هیات مدیره دوره پیش را اعلام کرد. در ادامه هیئت رئیسه مجمع جهت اداره جلسه و برگزاری انتخابات تشکیل گردید.

کاندیداهای عضویت در هیئت مدیره خانه موسیقی به ترتیب حروف الفبا علیرضا آزادگان مهر، هنگامه اخوان، حمیدرضا اردلان، داریوش پیرنیاکان، محسن رجب‌پور، امیرعباس ستایشگر، مسعود شعاری، امیرپدرام طاهریان، زیداله طلوعی، حمیدرضا عاطفی، محمدجلیل عندلیبی، هادی منتظری و کاندیداهای بازرسی خسرو بهرامی، علی عزیزی و آذر هاشمی اعلام شدند.

در ادامه هریک از کاندیداها به معرفی خود و برنامه‌هایشان برای عضویت در هیات مدیره و بازرسی خانه موسیقی پرداختند و سپس رای‌گیری آغاز شد.

پس از شمارش آرا، داریوش پیرنیاکان، حمیدرضا عاطفی، حمیدرضا اردلان، هنگامه اخوان، محسن رجب پور، زید الله طلوعی و مسعود شعاری به عنوان اعضای هیات مدیره خانه موسیقی ایران و امیرعباس ستایشگر (علی البدل اول) و علیرضا آزادگان مهر (علی البدل دوم) انتخاب شدند.

همچنین آذر هاشمی به عنوان بازرس اصلی هیات مدیره و خسرو بهرامی (بازرس علی البدل) انتخاب شدند.

 

ادامه مطلب...

بخش موسیقی محلی و مقامی ایران، به زودی با همکاری اساتید و دانشجویان موسیقی، در بخش موسیقی محلی وب سایت موسیقی هنری ایران منتشر می شود.

 

ادامه مطلب...

با درود

وب سایت موسیقی هنری ایران، از تمامی هنرمندان موسیقی، استادها و دانشجویان موسیقی دعوت به همکاری می کند.

برای ارتباط با مدیریت وب سایت موسیقی هنری ایران و ارسال مطالب، با شماره واتساپ یا تلگرام زیر در تماس باشید:

09226521131

 

ادامه مطلب...

دپارتمان موسيقي دانشگاه سروش برگزار مي نمايد:
كارگاه تحليل رديف موسيقي ايران

مدرس: رضا كلانتري

بررسی و تحلیل مقام های موسیقی ایران
دستگاه ها و آوازهای ردیف موسیقی ایران

گوشه ها و انگاره های ردیف

ارتباط دستگاه ها و گوشه های ردیف

پرده گردانی و مرکب نوازی

بررسی تکنیک های ردیف نوازی

بررسی تصنیف های قدیمی

به همراه نمونه های صوتی، تصویری و اجرایی

١٠ جلسه 
شروع دوره: ٦ مرداد ١٣٩٨
با اعطاء گواهي پايان دوره

برای ثبت نام با این شماره ها تماس بگیرید

 44489306

44489312

 www.instagram/rezakalantarimusic

 

 

ادامه مطلب...
26 ارديبهشت 1398

شهرام صارمی مدیراجرایی سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر شد

شهرام صارمی با حکمی از سوی علی ترابی رئیس جشنواره و مدیرکل دفترموسیقی ارشاد، به سمت «مدیراجرایی سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر» منصوب شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، در متن حکم مدیر کل دفتر موسیقی و رئیس جشنواره سی و پنجم موسیقی فجرآمده است:

نظر به مفاد بند ٤ آیین نامه برگزاری جشنواره موسیقی فجر و با توجه به سوابق مفید و موثر جنابعالی در مدیریت رخدادهای موسیقیایی گوناگون،به موجب این حکم جنابعالی را به عنوان «مدیر اجرایی سی وپنجمین جشنواره موسیقی فجر»منصوب می نمایم.

امید است با بهره مندی از تجارب دوره پیشین مسئولیت، حسن شهرت و توانایی هایی ارزنده جنابعالی و نیز همیاری همکاران محترم درستاد اجرایی، سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به لحاظ امور اجرایی موفق تراز همیشه ومکمل ابعاد و دستاوردهای هنری آن باشد.

گفتنی است:شهرام صارمی سال گذشته نیز مدیریت اجرایی بیست وچهارمین جشنواره موسیقی فجر را عهده دار بوده است.   

 

ادامه مطلب...

 

 

چگونه بدون نگاه کردن به ساز، بنوازیم و نوازندگی کنیم؟

ساز زدن با چشمان بسته

ساز زدن بدون نگاه کردن

چشم بسته ساز بزنیم

و سوال و پرسش هایی از این دست.

برای یک نوازنده تازه کار، دیدن نوازندگی اساتید و کسی که بدون نگاه کردن به سازش، اجرا می کند، بسیار جالب توجه است. چگونه می شود بدون نگاه کردن به دسته ساز، پرده ها، و...، به راحتی و بدون اشتباه نوازندگی کرد؟

البته این نوشته برای سازهای زهی است، ولی برای دیگر سازها نیز می تواند مفید باشد.

پاسخ اصلی به این پرسش همانند پاسخ به این سوال است که چگونه می شود در یک کار متبحر شد؟

روشن است که با تلاش و پشتکار فراوان، و تمرین و تکرار درست هر کاری، می شود به توانایی انجام دادن آن کار رسید. ولی این یک پاسخ بسیار کلیشه ای و کلی است.

حال ببینیم در این مورد خاص، چه کار می شود کرد.

ادامه مطلب:

https://www.musicshamim.com/faq/575

 

 

ادامه مطلب...

دفتر موسیقی وارد عمل شد/بررسی فیلم‌های کنسرت حمید هیراد

برخی رسانه‌ها در روزهای گذشته مطالبی را مبنی بر اجرای پلی‌بک حمید هیراد در کنسرتش منتشر کرده‌اند؛ پس از این موضوع دفتر موسیقی وزارت ارشاد وارد عمل شده و می‌گوید فیلم‌های کنسرت این خواننده را مورد بررسی قرار می‌دهد.

به گزارش ایسنا، این اولین بار نیست که خواننده جوان و پرطرفدار این روزها، با حاشیه دست و پنجه نرم می‌کند؛ نوروز امسال بود که موجی از اعتراض‌ها مبنی بر سرقت ادبی به سمت حمید هیراد سرازیر شد. حالا پس از گذشت چند ماه رسانه‌ها از لب‌خوانی او در کنسرتش خبر می‌دهند و فیلمی از هیراد در فضای مجازی دست به دست می‌شود که نشان از اجرای پلی‌بک در کنسرت زنده دارد.

این در حالی است که هیراد در صفحه اینستاگرام خود با انتشار فیلم دیگری که از کنار استیج گرفته شده است، مطرح شدن موضوع اجرای پلی‌بکش را «تخریب های سازماندهی شده» می‌داند و می‌گوید این «جا به جایی صدای کنسرت» است.

با این حال واحد نظارت و ارزشیابی دفتر موسیقی وزارت ارشاد امروز مطلبی را منتشر و اعلام کرده که تصمیم دارد، فیلم‌ها و و مدارک مربوط به اجراهای مختلف کنسرت اخیر حمید هیراد را بررسی کند.

دفتر موسیقی در این زمینه چنین عنوان کرده است، «به منظور رفع شبهه‌ها و احترام به هنر موسیقی و حقوق علاقه‌مندان موسیقی، تمامی فیلم‌ها و مدارک مربوط به اجراهای کنسرت اخیر حمید هیراد بررسی می‌شود و بر اساس نتیجه به دست آمده از این بررسی تصمیم‌گیری می‌شود

ادامه مطلب...

تابلو کوچه شجریان در روستای «بیاره» دنا پائین کشیده شد

کوچه‌ای که تا دو سه روز پیش، با عبور از آن در هر فصلی برای عابرانش ترانه‌ای در خاطره‌ها زنده می‌کرد دور از ذهن نیست اگر برای آیندگان به نوستالژی تبدیل شود، کوچه سابق استاد شجریان در روستای «بیاره» از توابع شهرستان دنا بود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، دهیار روستای «بیاره»، که اخیراً کوچه‌ای را در این روستا به نام استاد شجریان نامگذاری کرد و خیلی‌ها آن را تحسین کردند.

با این حال اما هنوز مدت زمان زیادی از این حرکت و انعکاس آن در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی نگذشته بود که خبر برداشته شدن تابلوی مزین به نام استاد شجریان منتشر شد، موضوعی که به واکنش افکارعمومی و حتی رسانه‌های استانی و کشوری منجر شد و همه به‌دنبال پاسخ این پرسش بودند که بدانند چه کسی و چرا دستور پائین کشیدن تابلو صادر شده است؟.

«نادیا صداقت»، سرپرست فرمانداری شهرستان دنا در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: تابلویی در روستای «بیاره» از سوی دهیاری به نام استاد شجریان نصب شده بود اما از پائین کشیدن تابلو بی‌اطلاع بودم.

وی افزود: با پیگیری‌ها مشخص شد دهیار روستای «بیاره» به‌دستور بخشدار مرکزی تابلو را بیرون آورده است.

صداقت با بیان این‌که در حال پیگیری و بررسی این مسأله هستم، در ادامه اظهار کرد: اگر این موضوع با بنده درمیان گذاشته می‌شد اجازه پایین کشیدن تابلو را نمی‌دادم.

«حامد محمد حسینی»، رئیس شورای اسلامی روستای «بیاره» از توابع شهرستان دنا هم در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: کوچه‌های روستای «بیاره» نامگذاری نشده بودند که براساس نشست شورا و دهیاری یکسری اسامی برای نامگذاری کوچه‌ها انتخاب کردیم و تصمیم بر این شد که نام چند نفر از مشاهیر کشور را برای برخی کوچه‌ها انتخاب کنیم که یکی از آن‌ها آقای شجریان بود که موسیقی سنتی و اصیل کشور را معرفی کرد.

وی افزود: اما متأسفانه نمی‌دانم به چه علت این تابلو را در آوردند و طی تماس تلفنی که دهیار روستا با بنده داشت عنوان کرد که از ما خواستند که این تابلو را درآوریم.

محمدحسینی تصریح کرد: هدف تنها توجه به چهره‌های فرهنگی بود و در این‌باره هدف دیگری دنبال نمی‌شد که بگویند تابلو را در آورید.

رئیس شورای اسلامی روستای «بیاره» تصریح کرد: این تابلو  7 ماه در روستا نصب بود و ما از درآوردن این تابلو شوکه شدیم چون علتی برای درآوردنش وجود نداشت هم‌اکنون هم بهتر است که تابلو مجدداً نصب شود.

ادامه مطلب...
صفحه1 از103

نکته ای از هزاران

  • کنسرت ها را در مرده شورخانه برگزار کنید

    کنسرت ها را در مرده شورخانه برگزار کنید

    کنسرت‌ها را در مرده‌شورخانه برگزار کنید خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - طنز روز رضا ساکی خبر آمده است که یکی از گروه‌های تئاتر شهرستان مبارکه مجبور شده است به دلیل نبود سالن برای تمرین به قبرستان متوسل شود و از مرده‌شورخانه قبرستان به عنوان سن نمایش استفاده کند! استفاده از مرده‌شورخانه بسیار استفاده‌ هوشمندانه و دقیقی است. باید آفرین گفت به هنرمندان مبارکه‌ای که چنین طرحی را پیش روی ما گذاشتند. پیشنهاد می‌کنیم از این به بعد کنسرت‌های موسیقی هم در فضای مرده‌شورخانه برگزار شوند. برگزاری کنسرت در مرده‌شورخانه مزایای زیادی دارد که به اختصار به آنها اشاره می‌کنم. یک: در مرده‌شورخانه چون همه در ترس حضور میت به سر می‌برند کسی دل‌ودماغ شادی کردن و دست زدن ندارد. دو: چون فضای مرده‌شورخانه سرد است همه دست‌هایشان را در جیب می‌کنند و لذا کسی اشتباهی دست کسی دیگر را نمی‌گیرد. سه: چون مرده‌شورخانه ترسناک و سرد است کنسرت‌ها از زمان…

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

برگی از تاریخ موسیقی

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004

 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام یا واتساپ
09226521131

ورود به سایت