تازه ها

تازه ها (1440)

امیرنوری با حضور در ایسنا اجرا کرد

بازخوانی دکلمه «ربّنا»ی شجریان + فیلم

غلامعلی امیرنوری پس از سال‌ها با دکلمه دوباره شعر ابتدایی دعای «ربّنا» با صدای محمدرضا شجریان، برای استاد آواز ایران آرزوی سلامتی کرد.

این پیشکسوت رادیو که به دعوت خبرنگاران ایسنا برای انجام گفت‌وگویی تفصیلی با موضوع رادیو، در محل خبرگزاری دانشجویان ایران حاضر شده بود، پس از حدود ۳۸ سال، شعری را که در ابتدای دعای ربنا با صدای محمدرضا شجریان خوانده بود، دوباره دکلمه کرد.

امیرنوری با اشاره به ضبط دعای «ربّنا» با صدای محمدرضا شجریان، یادآور شد: «ربّنا» سال‌های اول انقلاب ضبط شد. مرحوم حسین صبحدل (موذن و تهیه‌کننده پیشکسوت رادیو ) از من خواستند که همراه آقای شجریان «ربّنا» را اجرا کنم و اینگونه بود که دکلمه ابتدایی «ربّنا» را خواندم. شعر این دکلمه را آقای صبحدل از مثنوی افشاری مولانا انتخاب کرده بودند.

استاد نوری به پخش نشدن دعای «ربّنا» با صدای محمدرضا شجریان از صداوسیما اشاره کرد و گفت: چرا پخش «ربّنا» را قطع کردند؟ استاد شجریان هم بارها گفته است که «ربّنا» به ایشان ارتباطی ندارد و متعلق به مردم است. من هم که دکلمه «ربّنا» را خوانده‌ام و سال‌ها است که پخش شده، دیگر مال من نیست بلکه متعلق به رادیو و مردم است؛ در واقع آنچه که مردم دوست دارند، متعلق به آن‌هاست.

در این بخش می‌توانید اجرای دکلمه دعای ربنا با صدای غلامعلی امیرنوری را مشاهده کنید.

به گزارش ایسنا، «ربّنا» شامل دکلمه مثنوی افشاری مولانا با صدای استادنوری و دعای ربنا با صدای استاد محمدرضا شجریان است که در تیر ماه سال ۱۳۵۸ ضبط شد.

«ربّنا» سال‌ها در ماه مبارک رمضان از تلویزیون پخش می‌شد اما هشت سال است که صداوسیما این دعا را روی آنتن نمی‌برد. در این مدت عده زیادی از مردم، مسوولان و هنرمندان به پخش نشدن «ربّنا» واکنش نشان دادند و حتی پیش‌بینی می‌شد که این دعا در ماه رمضان امسال از تلویزیون پخش شود اما آخرین صحبت‌های مرتضی میرباقری، معاون سیما در خرداد ۹۶ مبنی بر اینکه «پخش نشدن این دعا از صداوسیما منعی بوده که خودشان باعث آن شده‌اند. اگر از سوی ایشان احترام به انقلاب، احترام به آزادی،‌ امنیت و حاکمیت ابراز شود، هیچ منعی برای پخش این دعا وجود ندارد.»، نشان داد که مردم همچنان از شنیدن صدای استاد آواز ایران بی‌بهره‌اند و در نهایت این دعا هم پخش نشد.

استاد غلامعلی امیر نوری اول دی ماه سال ۱۳۱۷ متولد شده و بیش از پنج دهه است که در رادیو فعالیت می‌کند. او کار خود را قبل از انقلاب در رادیو زاهدان که تازه افتتاح شده بود به عنوان گوینده، نویسنده، تهیه‌کننده، بازیگر و ... شروع کرد. استاد نوری بعد از مدتی به تهران آمد و از سال ۱۳۴۲ وارد سازمان صداوسیما شد و در رادیو ایران کار خود را ادامه داد. او تا به امروز برنامه‌های مختلف رادیویی را گویندگی کرده است و یکی از کارهای برجسته او خواندن دکلمه دعای «ربّنا» است.

جریان کامل گفت‌وگوی خبرنگاران ایسنا با امیر نوری متعاقبا در روزهای آتی منتشر می‌شود.

ادامه مطلب...

«اریک کلاپتون» در آستانه ناشنوایی

«اریک کلاپتون» ـ خواننده و نوازنده مشهور انگلیسی ـ از ناشنوایی قریب‌الوقوع خود خبر داد.

به گزارش ایسنا، «پرنسا لاتینا» نوشت: «اریک کلاپتون» هنرمند برنده جایزه «گرمی» که از مشهورترین خواننده‌ها و گیتاریست‌ها جهان محسوب می‌شود، در حال از دست داد شنوایی‌اش است.

او مبتلا به بیماری وزوز مزمن گوش شده که منجر به از دست دادن کامل شنوایی می‌شود. «کلاپتون» در مصاحبه با «بی.بی.سی» گفت: تنها چیزی که الان دغدغه‌اش را دارم، گذراندن دهه ۷۰ زندگی‌ام و فعال بودنم است. من دارم ناشنوا می‌شوم، وزوز گوش دارم، اما دست‌هایم آماده کار کردن هستند.

وی ادامه داد: امیدوارم مردم برای چیزی بیشتر از کنجکاوی به دیدنم بیایند. می‌دانم که این هم بخشی از داستان است، چون برای خودم هم شگفت‌انگیز است که هنوز اینجا هستم.

«کلاپتون» ۷۲ ساله که از جمله تأثیرگذارترین گیتاریست‌ها است، سال ۲۰۱۶ اعلام کرده بود که آسیب سیستم عصبی موجب شده او دیگر نتواند گیتار بزند. با این حال، او برنامه توری را در جولای امسال دارد و هنوز آن را لغو نکرده است.

«اریک کلاپتون» در دهه ۱۹۷۰ با آهنگ‌هایی از جمله «Crossroards» و «Layla» به شهرت رسید؛ اما نبوغ، دانش و استعداد هنری او در سایه اعتیادش به هرویین و بعدها الکل قرار گرفت.

او دو سال پیش در این‌باره گفت: با توجه به این‌که زندگی من همواره با اعتیاد همراه بوده، همین که زنده هستم مساله بسیار بزرگی است. در واقع باید خیلی سال پیش می‌مردم.

این نوازنده،ترانه‌سرا و آهنگساز انگلیسی یک جایزه «گرمی» در کارنامه خود دارد و تنها فردی است که سه‌بار به عضویت تالار مشاهیر «راک اند رول» درآمده است.

«کلاپتون» در سال ۲۰۱۳ به سبب درد در ناحیه کمر مجبور شد چند تور کنسرت خود را لغو کند. او مبتلا به اختلال عصبی محیطی است که باعث می‌شود اعصاب در بخش‌های گوناگون بدن دچار آسیب می‌شوند. دلایل زیادی از جمله مصرف افراطی الکل برای این بیماری معرفی شده است.

ادامه مطلب...

معصومه مهرعلی:

ردیف آوازی را باید به صورت بداهه آموزش داد

برخلاف بسیاری از مدرسان آواز ایرانی و ردیف‌دان‌ها که معتقدند ردیف آوازی را باید به صورت تقلید محض درس داد؛ معصومه مهرعلی اعتقاد دارد در این حوزه باید به صورت بداهه عمل کرد.

به گزارش ایلنا، هفدهمین نشست «آیین آواز» روز سه‌شنبه نوزدهم دی با سخنرانی معصومه مهر علی در مورد تقلید و مرزهای آن در آواز ایرانی، اجرا بداهه بهرام باجلان و مسعود جاهد  در فرهنگسرای ارسباران  شد.

در ابتدای برنامه مظفری (تار)، مهدی جهنگیری (تمبک) و تهمورس شاه‌مرادی (آواز) به روی صحنه آمدند و در مایه دشتی برنامه اجرا کردند.

بعد از این اجرا معصومه مهر علی پیشکوت آواز از شاگردان ردیف آوازی محمود کریمی و شاگرد آواز محمدرضا شجریان  به همراه علی شیرازی کارشناس مجری  برنامه به روی صحنه آمدند و در مورد تقلید و مرزهای تقلید در آواز ایرانی به گفتگو پرداختند.

مهرعلی در ابتدا سخنانش گفت: به نظر من دو گونه تقلید داریم موقت و دائم. تقلید موقت را وقتی که هنرجو وارد کلاس می‌شود باید آن را یاد بگیرد و تقلید دائم تقلیدی است که فرد از آن برای همیشه استفاده می‌کند.

شیرازی در ادامه گفت خوب درست است به قول ارسطو انسان هم از روی تقلید کارش را آغاز می‌کند و به نظر من این آموزش‌ها باید سینه به سینه باشد.

مهرعلی نیز عنوان کرد: من تقلید را زیاد ضروری نمی‌دانم و هیچ کس با تقلید به جایی نمی‌رسد من خودم ردیف آوازی را خدمت استاد محمود کریمی و استاد محمدرضا شجریان یاد گرفتم. ولی همیشه سعی کردم که ردیف را به شاگردانم بداهه یاد بدهم. به نظر من ردیف را باید درست و با احساس خود شاگرد یاد داد. باید همه به جایی برسند که برای خودشان سبک درست شود وگرنه با تقلید هیچ کس به جایی نخواهد رسید و معلمان هم باید بعد از مدتی شاگردان خودشان را به یک استاد بزرگ معرفی کنند.

شیرازی هم در جای دیگر از سخنانش گفت: درست یادم هست چند سال پیش در تالار رودکی یک نشستی در مورد آواز با حضور استاد شجریان برگزار شد و خانم مهرعلی هم آنجا حضور داشتند. استاد شجریان همانجا گفتند الآن خیلی ناراحتم و دوست داشتم دو نفر بنان باشیم، دو نفر قوامی؛ ولی الآن متاسفانه هزاران شجریان داریم.

مهر علی در ادامه افزود: درست است که باید سوژه را تقلید کرد؛ ولی بهتر است دنبال تقلید مطلب باشیم و بنظر من حتی شاگرد بودن هم حدی دارد.

بعد از مصاحبه علی شیرازی و سخنان معصومه مهرعلی، سیدحسین جعفری از شاگردان رضوی سروستانی(آواز)، سیدحمید اعتمادنیا (تار) و سیدعلی جعفری (تمبک) روی صحنه آمدند و در دستگاه همایون برنامه اجرا کردند.

پایان بخش برنامه بهرام باجلان (آواز) و مسعود جاهد (نی) در دستگاه ماهور برنامه اجرا کردند.

ادامه مطلب...

تندیس ایرج بسطامی در شاهرود رونمایی می‌شود

سیدحسن حسینی شاهرودی (نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی) از نصب و رونمایی تندیس استاد ایرج بسطامی در شهر شاهرود خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدحسن حسینی شاهرودی گفت: به پاس بزرگداشت مقام استاد آواز ایران که در زلزله بزرگ بم وجود ایشان از جامعه هنری ایران دریغ شد، به زودی در یکی از معابر اصلی شهر شاهرود شاهد نصب و رونمایی تندیس استاد بسطامی خواهیم بود.

این نماینده مجلس در ادامه افزود: بسطام در فاصله ٩ کیلومتری شاهرود واقع شده است و از آنجا که استاد بسطامی اصالتا اهل این منطقه است، باید به عنوان چهره فاخر موسیقی ایرانی به همشهریان و گردشگران معرفی شود.

این در حالی است که دی ماه سال گذشته نیز به‌مناسبت سیزدهمین سالگرد زلزله کرمان، طی مراسمی با حضور مدیرکل پست استان کرمان و جمعی هنرمندان ازجمله حسام‌الدین سراج، وحید تاج، معصومه مهرعلی، بردیا صدرنوری و پیروز ارجمند تندیس تمبر مس زنده‌یاد «ایرج بسطامی» رونمایی شده است.

ایرج بسطامی در سال ۱۳۳۶ در شهرستان بم در خانواده‌ای هنرمند متولد شد اعضای خانواده او، از جد پدری گرفته تا پدربزرگ و پدر در زمینه خواندن آواز و نواختن ساز‌های مختلف تجربه داشتند.

تولد و رشد ایرج بسطامی در چنین خانواده‌ای به همراه استعداد ذاتی‌اش موجب شد که او از پنج سالگی به خواندن آواز علاقه نشان دهد. بعدها و در دوران جوانی او از محضر محمدرضا شجریان تلمذ کرد و در خوانندگی به شهرت و موفقیت رسید.

بسطامی پنجم دی  سال 1382 که برای دیدار اقوام به بم رفته بود در حادثه دلخراش زمین‌لرزه بم درگذشت.

ادامه مطلب...

سالار عقیلی به نفع زلزله زدگان در شیراز روی صحنه رفت

سالار عقیلی به همراه گروه «راز و نیاز» کنسرت خیریه‌ای را در شیراز به نفع زلزله‌زدگان غرب کشورمان روی صحنه برد.

به گزارش ایلنا، مجموعه فرهنگی سینمایی هنر شهرِ آفتابِ مجتمع بزرگ خلیج فارس شیراز  از ساعت ۲۱ شب گذشته شنبه ۱۶دی ماه میزبان سالار عقیلی و گروهش بود.

این اجرا که به نفع زلزله زدگان غرب کشور ترتیب داده شده بود که در آغاز این کنسرت، قطعه ویدیویی «زیر این آوار» با صدای سالار عقیلی، شعر سعید رمضانی و آهنگسازی شایان کریمی (که پس از زلزله غرب کشور تهیه و منتشر شده بود) پخش شد.

 سپس سالار عقیلی و حریر شریعت‌زاده روی صحنه آمدند تا با اجرای آواز و پیانو اجرای گروه «راز و نیاز» را به مردم خیر شیرازی و حاضران در سالن تقدیم کنند.

در ادامه سالار با همراهی پیانوی حریر شریعت‌زاده قطعه «مرا‌‌ رها مکن» از آلبوم «از تنهایی گریه مکن» (با آهنگسازی ابولفضل صادقی‌نژاد) را اجرا کرد. پس از آن داود منادی نوازنده «ویلنسل» گروه هم روی صحنه آمد و قطعه «سیاه و سپید» اجرا شد.

بخش بعدی این کنسرت، با همراهی نوازندگان موسیقی کلاسیک آغاز شد. در این بخش از اجرا گروه «راز و نیاز» آثار خاطره انگیز عقیلی را اجرا کردند. قطعه «کلنل» که اولین قطعه تئاتری سالار عقیلی با آهنگسازی بابک زرین و ترانه افشین مقدم است، برای نخستین بار در شیراز اجرا شد.

بخش پایانی این برنامه با حضور نوازندگان سازهای سنتی گروه راز نیاز و با اجرای قطعاتی همچون «خاک مهرآیین» همراه بود.

قبل از اجرای قطعه پایانی سالار عقیلی چند کلامی درباره سختی‌ها و نیازهای مادی و معنوی زلزله زدگان غرب کشور با حاضران در مجموعه هنرشهرِآفتابِ خلیج فارس شیراز سخن گفت و از حمایت‌های ایرانیان برای بازسازی مناطق آسیب دیده قدردانی کرد.

حریر شریعت‌زاده (پیانو و دف)، محمدرضا اسکندری (تار باس)، علی خشتی‌نژاد (تار)، علیرضا دریایی (کمانچه)، فردین لاهورپور (نی و کلارینت)، داود منادی (ویلن سل)، سهراب بره‌مندی (ویولا)، مونیکا لوران (ویولن)، سحاب تربتی (تنبک) و روزبه زرعی (کاخن و سازهای کوبه‌ای) سالار عقیلی را در اجرای کنسرت خیریه گروه راز و نیاز در شیراز که تا دقایقی از بامداد ۱۷دی ماه ادامه داشت، همراهی کردند.

ادامه مطلب...

معرفی ۳ هنرمند نامدار موسیقی به عنوان گنجینه‌های زنده بشری

استاد ابراهیم قنبری مهر، استاد محمد اسماعیلی و عاشیق سلجوق شهبازی سه هنرمند نامدار موسیقی ایران، به‌ عنوان «گنجینه زنده بشری در موسیقی ایرانی» در فهرست حاملان میراث ناملموس (نادره‌کاران) معرفی شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از  روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ کمیته ملی ثبت میراث ناملموس با حضور فرهاد نظری -مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی و کارشناسان حوزه ثبت سازمان میراث‌فرهنگی-، دوشنبه ۱۸ دی ماه در سالن فجر تشکیل جلسه داد و حدود ۶۰ پرونده از استان‌های مختلف را در حوزه میراث ناملموس ارزیابی کرد.

در این جلسه سه هنرمند نامدار موسیقی ایران به عنوان گنجینه‌های زنده بشری در فهرست حاملان میراث ناملموس معرفی شدند.

فرهاد نظری در این باره گفت: «ابراهیم قنبری مهر» استادی بی‌نظیر در صنعت هنر است. او در مرداد ماه  ۱۳۰۷ در تهران متولد شد و یکی از قدیمی‌ترین سازنده‌های ساز در ایران به شمار می رو. به دلیل نبوغی که در موسیقی داشت توانست سازنده تمام ابزار و آلات موسیقی ایرانی باشد.

مدیر کل آثار تاریخی کشور تاکید کرد: قنبری مهر به واسطه روحیه  نوآور خود، در سازهای ایرانی تغییراتی ایجاد کرد تا مشکلات این سازها را کمتر یا کلا برطرف کند. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به تنظیم فاصله گوشی، ثابت کردن خرک سه‌تار، تثبیت پرده‌های تار و سه‌تار با فلز، تغییر سرپنجه تار و سه‌تار به قالب گیتار، ایجاد شیار در اطراف دهانه کاسه و نقاره تار، طراحی ساز کروماتیک سنتور، تغییرات در سازهای قانون و کمانچه اشاره کرد.

از کارهای منحصر به فرد او، ابداع تکنیکی زیبا در تزئین سازها با بهره‌گیری از تلفیق ورق برنج و چوب‌های زینتی معروف به «مِهرکاری» است که استادان سازنده ساز، نام آن را از پسوند فامیل قنبری‌مهر گرفته‌اند.

قنبری‌مهر در اوایل دهه هفتاد، با اندازه‌گیری نسبت نوازنده به ساز در نقاشی‌های ظروف به‌جای مانده از دوره ساسانی، بربط‌هایی را مشابه بربط‌های آن دوره، به دو صورت متفاوت، یکی با صفحه پوستی و دیگری با صفحه چوبی ساخت.

مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی کشور همچنین  به ویژگی‌های محمد اسماعیلی به عنوان یکی از نامداران موسیقی ایران اشاره کرد و افزود: «محمد علی اسماعیلی» نوازنده تمبک نیز از جمله نامدارانی است که در فهرست گنجینه‌های زنده بشری ثبت شد. شیوه نوازندگی محمد اسماعیلی شیوه حسین تهرانی است. محمد اسماعیلی از امکانات تمبک مانند چوب، گرفت‌های تمبک استفاده کامل می‌کند. محمد اسماعیلی سابقه طولانی در تکنوازی و همراهی با ارکستر دارد. دونوازی‌های (سؤال و جواب) وی با سنتور فرامرز پایور از آن جمله است.

محمد اسماعیلی دارای مدرک درجه یک هنری، معادل دکترا است. وی حدود ۱۵ قطعه فانتزی روی ریتم‌های ایرانی تنظیم کرده که معروفترین آن‌ها قطعه‌ای به نام رونماست.

نظری، عاشیق سلجوق را خالق، شاعر، آهنگساز و نوازنده ماهر عاشیقی معرفی کرد و گفت: «عاشیق سلجوق شهبازی» بنیانگذار "خانه ایران عاشیقلاری" است. وی در سال ۱۳۴۱ در روستای آغچاقشلاق شهرستان میانه متولد شد. وی یکی از نامدارترین عاشیق های آذربایجان است که علاوه بر مهارت در اجرای سروده های مختلف عاشیق دارای تالیفات و ترجمه‌های بسیاری در حوزه عاشیق است. آن طور که کارشناسان معتقدند این هنرمند، مسلط ترین عاشیق زنده ایران محسوب می‌شود و از بیشترین محفوظات برخوردار است و شاگردان بسیاری نیز تربیت کرده است.

ادامه مطلب...

از رکوردشکنی لغو کنسرت‌ها تا بدرقه نامهربانانه منوچهر لشگری و کنسرت با ماسک شیمیایی

هفته گذشته موسیقی کشورمان شرایط عجیبی را پشت سر گذاشت و شاهد چهار لغو کنسرت بود که هرکدام به دلیلی روی دادند. این در حالی بود جامعه موسیقی؛ منوچهر لشگری آهنگساز و نوازنده ویولن را نیز از دست داد که در میان بی‌مهری دست‌اندرکاران خانه موسیقی و مسئولان و اهالی این حوزه تشییع شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جامعه موسیقی ایران هفته گذشته شاهد انتشار خبر چهار لغو کنسرت بود که غیر از یک اجرا، بقیه به دلیل شرایط سیاسی پیش آمده در کشورمان بودند. اولین خبر لغو کنسرت در یک هفته اخیر به اجرای پروژه سیمرغ به آهنگسازی حمید متبسم و خوانندگی همایون شجریان در فرانسه مربوط می‌شد.  

قرار بود این اجرا در جریان جشنواره پارسی‌زبانان اروپا در سالن یونسکو پاریس برگزار شود که همایون شجریان و حمید متبسم با انتشار نامه‌ای سرگشاده عنوان کردند: «دوستان و علاقمندان گرامی، متأسفانه باید به اطلاعتان برسانیم، کنسرت سیمرغ، که قرار بود در سالن یونسکوی پاریس برگزار بشود، باوجود آمادگی گروه برای حضور و اجرای این کنسرت به دلیل مشکلات هماهنگی با این سالن و عدم هماهنگی برنامه‌گذار با مدیریت ارکستر سیمرغ، جهت انتخاب سالنی جدید و مناسب و در شأن شما عزیزان، برگزار نخواهد شد.»

لغو کنسرت پرواز همای در اراک دومین خبر در این زمینه بود. همای قرار بود 10 دی در اراک کنسرتی را برگزار کند اما به دنبال شرایط سیاسی که در هفته گذشته به وجود آمد این اجرا لغو شد و پس از چند روز اعلام شد که 20 دی در همین شهر برگزار خواهد شد. البته محسن شریفی (مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان مرکزی) در گفتگو با یکی از رسانه‌های رسمی داخلی دلیل لغو این اجرا را نقص فنی در سالن برگزاری کنسرت عنوان کرده بود. ارکستر مجلسی ایران به رهبری منوچهر صهبایی نیز که قرار بود دوشنبه 11 دی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شود، لغو شد. هرچند منوچهر صهبایی دلیل لغو این اجرای را ضعف جسمی مدیر ارکستر عنوان کرد.

صهبایی درباره این اتفاق گفته است: متاسفانه طی روزهای گذشته برای همسرم منیژه صهبایی که مدیریت ارکستر را نیز به عهده دارد، ناگهان ضعف جسمانی شدیدی اتفاق افتاد و ما مجبور شدیم بلافاصله وی را به بیمارستان منتقل کرده و او را تحت مراقبت‌های ویژه پزشکی قرار دهیم. این موضوع تا همین امروز هم ادامه دارد و به دلیل اینکه تمامی هماهنگی‌های مربوط به کنسرت با مدیریت همسرم انجام می‌گرفت از این رو عملا فعالیت‌های ما در روزهای منتهی به کنسرت نیز متوقف شده است. از این جهت تصمیم گرفتیم تا زمان بهبودی کامل وی فعلا تاریخ برگزاری کنسرت را به وقت دیگری موکول کنیم تا هماهنگی مناسب‌تری برای برگزاری کنسرت صورت پذیرد.

این در حالی بود که احسان خواجه امیری نیز که قرار بود ۱۳ و ۱۴ دی کنسرتی را در سالن سینما سپهر ساری برگزار کند به دلیل آنچه «خوب نبودن حال و روز مردم و شرایط نامناسب» عنوان کرده بود، این کنسرت را لغو کرد.

خواجه‌امیری طی یادداشتی در این باره آورده است: «با سلام خدمت هم‌وطن‌های عزیزم. با توجه به شرایط پیش اومده از اونجایی که خیلی از هموطنانم این روزا حالشون خوب نیست صلاح دونستیم کنسرت فردای ساری رو به تاریخ دیگری موکول کنیم که انشالا به زودی اعلام می‌شه. از مسئولین محترم کشور عزیزم هم خواهش می‌کنم یکم بیشتر خودشون رو از مردم بدونن و درک‌شون کنن این روز‌ها ما از استرس زلزله و آلودگی هوا و گرونی‌های لحظه به لحظه و مسایل دیگه پرشدیم امیدوارم هر چه زود‌تر حال مردم کشورم و خوب ببینم.»

در هفته اخیر جامعه موسیقی منوچهر لشگری (آهنگساز ، نوازنده ویلن و فلوت کشورمان) را از دست داد. منوچهر لشگری ظهر دوشنبه 11 دی بر اثر بیماری ریوی در بیمارستان کسرای تهران دار فانی را وداع گفت. او ساخت آثاری برای خوانندگانی چون غلامحسین بنان، جمال وفایی، ناصر مسعودی، کورس سرهنگ‌زاده و بسیاری از خوانندگان دیگر را در کارنامه خود دارد.

لشگری با همکاری شاعران و ترانه‌سرایانی چون نیر سینا، ابراهیم صهبا، بهادر یگانه، محمدعلی بهمنی، معینی کرمانشاهی، مهدخت مخبر، سیمین بهبهانی، تورج نگهبان، هما میرافشار، پرویز خطیبی، ابوالقاسم حالت، عبدالله الفت، حسین شاه‌زهدی و … در مجموع ۲۰۰ اثر باکلام و بی‌کلام از خود برجای گذاشته است.

اما نکته تلخ اینجا بود که مراسم تشییع پیکر منوچهر لشگری چهارشنبه 13 دی از مقابل خانه هنرمندان و در غیبت اهالی موسیقی و دست‌اندرکاران خانه موسیقی و مسئولان این حوزه برگزار شد.

کاوه آفاق نیز نهم دی در حالی جدید‌ترین کنسرت خود را در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار کرد که قطعه «شهر من کو» را به شهر «سردشت» کرمانشاه که در جریان جنگ ایران و عراق شیمیایی شده بود، تقدیم کرد و هنگام اجرای آن نوازندگان گروه‌اش با ماسک‌های شیمیایی، روی صحنه آمدند.

همکاری علی رهبری برای سی و هشتمین فصل هنری با ارکستر فیلارمونیک اسلواکی دیگر خبر جالب توجه هفته اخیر برای موسیقی ایران بود. طبق خبرهای اعلام شده قرار است در روزهای پنجشنبه و جمعه ۲۱ و ۲۲  دی‌ماه علی رهبری با اجرای کنسرتو ویولن خاچاطوریان و سمفونی فانتاستیک برلیوز با ارکستر فیل‌هارمونیک اسلواکی در سالن طلایی براتیسلاوا روی صحنه برود. مراسم اختتامیه سومین جشنواره موسیقی بسطامی نیز طی این هفته در حالی برگزار شد و برگزیدگانش را معرفی کرد که طی آن حسام‌الدین سراج صداوسیما را به بی‌اهمیت جلوه دادن موسیقی ایرانی متهم کرد.

سراج با انتقاد از صداسیما گفت: بی‌اهمیت جلوه دادن موسیقی ایرانی توسط این رسانه بزرگ دل اهالی فرهنگ و ادب را به درد آورده است. در روزگار ما این جشنواره کار اشاعه موسیقی ایرانی را ادامه می‌دهد و قبلا جشنواره‌هایی را دیدیم مثل جشنواره باربد و آن رقابت‌های سالم باعث شده تاکنون موسیقیدانانی را داشته باشیم که به آن‌ها افتخار کنیم.

علیرضا عصار نیز پس یک دوره طولانی دوری از صحنه کنسرت در این هفته طی سه شب شش سانس کنسرت را در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران روی صحنه برد. اجرای قطعه‌ای ویژه با همراهی گروه کر کودکان و نوجوانان نامیرا برای آتشنشانانی که سال گذشته در حادثه پلاسکو جان خود را از دست دادند ازجمله ویژگی‌های این کنسرت بود.

البته عصار در شب اول اجرای خود ضمن ابراز ناراحتی از شرایط سیاسی پیش آمده روزهای اخیر، از مسئولان خواست تا مردم را بیشتر درک کنند و به خواسته‌های آنها اهمیت بدهند.

ادامه مطلب...

مشکل هک شدن سایت خانه موسیقی حل شد

سایت خانه موسیقی که از صبح امروز هک شده بود، به حالت عادی بازگشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سایت خانه موسیقی ایران که صبح امروز (پنجشنبه ۱۴ دی) هک و از دسترس خارج شده بود با رفع مشکلش به حالت عادی بازگشت و در دسترس قرار گرفت.

خانه موسیقی ایران یکی از دو نهاد صنفی اهالی موسیقی محسوب می‌شود که بیش از ۱۶ هزار عضو دارد. این نهاد در ۹ مهر ۱۳۷۸ اعلام موجودیت کرد و در تاریخ ۱۶ مرداد ۱۳۷۹ نیز به‌عنوان موسسه‌ای فرهنگی و هنری به ثبت رسمی رسیده است.

ادامه مطلب...

هزار صدا به ایرج تقدیم می‌شود

دور بعدی مسابقه هزار صدا در حالی روز شنبه برگزار خواهد شد که دست‌اندرکاران این مسابقه، برنامه‌شان را به مناسبت تولد ایرج خواجه امیری به او تقدیم کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسابقه هزار صدا در دور جدید خود با موضوع «مسابقه گروه‌های موسیقی ایرانی» روز شنبه ۱۶ دی از ساعت ۱۸ در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.

این برنامه به مناسبت سالروز تولد ایرج خواجه امیری به او تقدیم می‌شود و همچنین زادروز کریم صالح‌عظیمی (خواننده، ردیفدان و مدرس آواز) نیز گرامی‌داشته خواهد شد.

داروی این دور از برنامه هزار صدا را پیمان سلطانی، پری ملکی و اسماعیل امینی برعهده دارند. این در حالی است که در بخشی از این برنامه امیر مداح (خواننده) و فرامرز کلانتری (نوازنده) نیز به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

دور قبلی این مسابقه که چهل و هشتمین دوره از سلسله مسابقات سنتی هزارصدا محسوب می‌شد نیز پانزدهم آذرماه گذشته با داوری علی جهاندار، جهانشاه برومند و غلامرضا طریقی در فرهنگسرای ارسباران برگزار شده بود.

ادامه مطلب...

بررسی کیفیت و مرزهای تقلید در آواز ایرانی

هفدهمین نشست تخصصی «آیین آواز» با بررسی کیفیت و مرزهای تقلید در آواز ایرانی برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا،  در این نشست که از ساعت ۱۸ سه‌شنبه ۱۹ دی در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود، معصومه مهرعلی درباره «کیفیت و مرزهای تقلید در آواز ایرانی»  با علی شیرازی کارشناس مجری برنامه به مباحثه می‌پردازد.

نشست تخصصی آموزشی «آیین آواز» از نیمه اول سال گذشته با هدف تجلیل از پیشکسوتان عرصه آواز و معرفی چهره‌های ناشناخته یا کمتر شناخته‌شده جوان و میانسال فعال در این رشته و همچنین ارائه مباحث فنی و تئوریک آواز ایرانی توسط کانون موسیقی ارسباران راه‌اندازی شد. 

فرهنگسرای ارسباران در ضلع شمال غربی پل سیدخندان، خیابان جلفا قرار دارد و ورود به این سلسله جلسات برای عموم افراد، آزاد و رایگان است.

ادامه مطلب...

نکته ای از هزاران

  • کنسرت ها را در مرده شورخانه برگزار کنید

    کنسرت ها را در مرده شورخانه برگزار کنید

    کنسرت‌ها را در مرده‌شورخانه برگزار کنید خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - طنز روز رضا ساکی خبر آمده است که یکی از گروه‌های تئاتر شهرستان مبارکه مجبور شده است به دلیل نبود سالن برای تمرین به قبرستان متوسل شود و از مرده‌شورخانه قبرستان به عنوان سن نمایش استفاده کند! استفاده از مرده‌شورخانه بسیار استفاده‌ هوشمندانه و دقیقی است. باید آفرین گفت به هنرمندان مبارکه‌ای که چنین طرحی را پیش روی ما گذاشتند. پیشنهاد می‌کنیم از این به بعد کنسرت‌های موسیقی هم در فضای مرده‌شورخانه برگزار شوند. برگزاری کنسرت در مرده‌شورخانه مزایای زیادی دارد که به اختصار به آنها اشاره می‌کنم. یک: در مرده‌شورخانه چون همه در ترس حضور میت به سر می‌برند کسی دل‌ودماغ شادی کردن و دست زدن ندارد. دو: چون فضای مرده‌شورخانه سرد است همه دست‌هایشان را در جیب می‌کنند و لذا کسی اشتباهی دست کسی دیگر را نمی‌گیرد. سه: چون مرده‌شورخانه ترسناک و سرد است کنسرت‌ها از زمان…

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

برگی از تاریخ موسیقی

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004

 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام یا واتساپ
09226521131

ورود به سایت