تازه ها

تازه ها (1440)

13 دی 1394

نوای "نی" ترکمن روبه خاموشی

موسیقی هنری ایران: موسیقی و نوای نی ترکمن را نمی‌توان از زندگی این مردمان جدا کرد، اما امروز نوای نی ترکمنی، هر روز کمتر از دیروز به‌گوش می‌رسد.

به گزارش خبرنگار مهر، موسیقی ترکمن، در تاریخ کهن ترکمن ها بیانگر تاریخ و سبک زندگی مردم ترکمن بوده است، موسیقی و شعری که با زن و طبیعت و اقتصاد و روابط اجتماعی ترکمن‌ها پیوند خورده است.

حاج محمد ایری از جمله کسانی است که دوتار و کمانچه و نی می‌نوازد و در زمینه موسیقی فولکلوریک ترکمن‌ها فعالیت می‌کند.

وی کار خود را از سال ۱۳۵۶ با سازهای بادی آغاز کرده و نزدیک به ۱۰ سال بعد به نزد استاد رفته و نواختن دوتار و کمانچه را آموخته است.

به باور این نوازنده ترکمن، عروسی، تنها چیزی است که نسل جوان را با موسیقی محلی پیوند می‌دهد، جشن‌هایی که ۴، ۵ روز طول می‌کشند و فرصتی در اختیار جوانان می‌گذارند تا با دوتار و کمانچه آشنا شوند.

وی افزود: پس از هر عروسی، تعدادی علاقه‌مند می‌آیند و از ما می‌خواهند نواختن این سازها را به آنها آموزش دهیم اما بسیار اندک‌اند کسانی که مسیر خود را تا به انتها پی می‌گیرند چراکه یادگرفتن دوتار، کار آسانی نیست.

ایری " نی "را سازی فراموش‌شده در تاریخ موسیقی ترکمن می‌داند و می‌گوید: نی، سازی چوپانی است و حالا چوپانی وجود ندارد که برای گوسفندان بنوازد. در نتیجه نی هم کاربرد خود را از دست داده است.مسئولان و متولیان فرهنگی هم به‌دنبال مستند کردن نغمه‌هایی نیستند که رو به فراموشی است.

وی از نبود فضایی همیشگی برای نوازنده‌های ترکمن گلایه و بیان می‌کند: متولان فرهنگی و گردشگری، هیچ فضایی را در اختیار ما نمی‌گذارند تا به‌اجرای برنامه‌های دائمی بپردازیم.

وی افزود: رقص و ذکر خنجر و موسیقی ترکمن می‌تواند گردشگران بسیاری را از سراسر ایران به‌سوی خود بخواند اما تعداد کمی از مسافران که با من و امثال من در ارتباط هستند می‌توانند موسیقی ترکمنی بشنوند و رقص زیبای خنجر ببینند.

از نقش زنان ترکمن هم نمی‌توان به‌راحتی گذشت و هوشنگ جاوید، پژوهشگر موسیقی نواحی، موسیقی زنان ترکمن را به سه بخش تقسیم می‌کند و می‌گوید: بخشی از این ترانه‌های فولکلوریک به دختران ترکمنی برمی‌گردد که شوهر کرده و به غربت رفته‌اند.

آنها در شبی که ماه کامل است از چادر بیرون زده و به‌دور از افراد قبیله، به‌خواندن اشعاری سوزناک در بیان ناروایی‌های همسر و دلتنگی برای مادر می‌پردازند.

وی افزود: بخش دوم هودی ها یا لالایی‌های زنان ترکمن است، ترانه‌هایی که از آروزوها و امیدهای آنان سخن می‌گوید و بیانگر درد و رنج مادران است.

مرثیه‌خوانی زنان هم بخش مهم دیگری از موسیقی ترکمن‌هاست. دوبیتی‌هایی که با نوایی غم‌انگیز خوانده می‌شوند.

یکم آذر هشتاد و نه

ادامه مطلب...
13 دی 1394

پژوهش‌های مجید ناظم پور درباره ساز عود منتشر می‌شود

موسیقی هنری ایران: مجید ناظم پور با اشاره به اینکه قرار است اولین آلبوم خود در زمینه خوانندگی را روانه بازار کند، از انتشار نخستین جلد کتابش درباره ساز عود که حاصل ۱۱ سال پژوهش است، خبر داد.

مجید ناظم پور، نوازنده ساز عود و پژوهشگر موسیقی به خبرنگار مهر گفت: کتابی به نام "تاریخ ۵ هزار ساله ساز عود یا داستان بربط"را به همت فرهنگستان هنر درحال چاپ دارم که فکر می کنم تا یک ماه دیگر منتشر شود.

وی در مورد جزئیات این کتاب عنوان کرد: از همان روزهایی که نوازندگی و تمرین عود را شروع کردم، متوجه شدم همانطور که در مورد نوازندگی این ساز اطلاعات کمی داریم، در زمینه تاریخچه آنهم اطلاعات کمی وجود دارد.

ناظم پور افزود: برای همین پژوهشهای خودم را در مورد این ساز آغاز کردم چون کسانی بودند که جسته و گریخته ادعا می‌کردند، عود یک ساز ایرانی است اما اسناد و اطلاعاتی که اثبات کنیم ایرانی هست یا نیست، بسیار کم بود.

وی سپس به پژوهشهایی که در مورد عود انجام داده است، اشاره کرد: بعد از مدتی فهمیدم اسناد و اطلاعاتی که اثبات کند عود یک ساز ایرانی است، بسیار اندک است. برای همین به نقاط دیگر یعنی کشورهای عربی سفر کردم و به موزه‌ها و کتابخانه‌هایی رفتم تا از اسناد قدیمی استفاده کنم.

این پژوهشگر موسیقی ابراز کرد: خلاصه این تحقیقات که ۱۱ سال طول کشید و همه هزینه‌ها به صورت شخصی بود، کتابی در سه جلد شد که جلد اول آن در حال چاپ است. جلدهای بعدی نیز در آینده منتشر می شوند.

ناظم پور درباره فعالیتهای دیگر خود اظهار کرد: یک کتاب با نام "هیپنوتیزم درمانی در اضطراب" دردست چاپ دارم. چون من یک روانشناس و عضو انجمن هیپنوتیزم هستم.

وی همچنین از تصمیم خود برای خوانندگی خبر داد: CD نیز دردست تولید دارم که برای اولین بار در آن خوانندگی کرده ام. درست است که من خودم را خواننده نمی‌دانم اما متاسفانه  اغلب خواننده‌های ما تقلیدکنندگانی هستند که از استادان بزرگ تقلید می‌کنند.

ناظم پور ادامه داد: برای اینکه آثار ساخته شده من، رنگ و بوی تقلیدی پیدا نکند، بنظرم رسید خودم بخوانم. البته دوست داشتم یک کار با کلام هم داشته باشم. از چهار ماه قبل کار  شروع شد و الان در اواسط تولید هستم.

وی در مورد نشریات تخصصی موسیقی گفت: خوشحالم هنوز نشریاتی هستند که در زمینه موسیقی فعلایت می کنند اما اگر آنها را با نشریات قدیمی مقایسه کنیم، متاسفانه نمره بالایی نمی گیرند اما از یک طرف دیگر، همین‌که هنوز سرپا هستند و فعالیت می کنند کار بزرگی است. دهم آبان هشتاد و نه

ادامه مطلب...
13 دی 1394

استقبال آلمانی‌ها از اجرای «ساکت» با ارکستر سمفونیک بوخوم

موسیقی هنری ایران: کیوان ساکت با ارکستر سمفونیک بوخوم آلمان در میان استقبال مخاطبان آلمانی به اجرای موسیقی کلاسیک و ایرانی پرداخت.

«کیوان ساکت» آهنگساز و نوازنده تار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص اجرای خود با ارکستر سمفونیک بوخم آلمان گفت: وزارت امور خارجه آلمان حدود ۲ سال روی اجرای من با ارکستر سموفنیک آلمان کار کرده بود و از آنجایی که امسال شهر بوخم به عنوان شهر فرهنگی اروپا برگزیده شده بود، این اجرا در این شهر برگزار شد.

وی ادامه داد: در این کنسرت من به همراه شروین مهاجر نوازنده کمانچه و مسیح مدنی نوازنده تنبک از سوئد در کنار ارکستر سمفونیک قرار گرفتیم و ۱۱ قطعه را در دو قسمت اجرا کردیم.

این نوازنده تار با اشاره به قطعات اجرایی در این کنسرت بیان داشت: در این کنسرت ۴ قطعه از موتزارت، مونته، چایکوفسکی، شوستاکویچ ، قطعاتی از ساخته‌های بنده و یک قطعه برای تار و ارکستر به تنظیم مانی جعفرزاده را نواختیم در واقع اجرای ما از قطعه آیلیریق ترکی شروع و بعد قطعه‌ای از کروساکف و سپس والتز شوستاکویچ ،رقص ۵ برامس و موسیقی کوچک شبانه از موتزارت را نواخیتم و کنسرت را با آهنگ حاضرباش علی نقی‌ وزیری به پایان رساندیم.

وی با اشاره به استقبال آلمانی‌ها از این اجرا اظهار داشت: استقبال از این کنسرت به خصوص اجرای قطعات کلاسیک با تار و نیز قطعات بنده بسیار زیاد بود به طوری که بعد از پایان کنسرت ۵ بار روی صحنه رفته و موسیقی اجرا کردیم در آخر نیز فقط بخش ایرانی ارکستر روی صحنه رفت.

پانزدهم مهر هشتاد و نه

ادامه مطلب...
13 دی 1394

تقدیر وزیر فرهنگ سوریه از کیوان ساکت

این آهنگساز در خصوص فستیوال موسیقی جاده ابریشم نیز گفت: این فستیوال هر ساله در دمشق برگزار می‌شود که امسال من در کنار هنرمندانی از کشورهای اسپانیا، چین، هند، عراق، لبنان، مراکش، قطر، ترکیه، سوریه و ارمنستان به اجرای موسیقی ایرانی پرداختم.

وی ادامه داد: این جشنواره به همت یکی از بهترین نوازندگان عود به نام حسین سبسبی برگزار شد که در ابتدا هر کدام از نوازندگان به بداهه‌نوازی پرداختند و در پایان همه با هم یک آهنگ که ریشه ایرانی- شرقی -اندلسی و اسپانیایی داشت را اجرا کردیم و خواننده‌ها هم خواندند.

ساکت در خاتمه خاطر نشان کرد: پس از پایان اجرا وزیر فرهنگ سوریه با اهدای لوح تقدیر از ما تقدیر کرد و به من گفت، من تصور دیگری از ساز ایرانی داشتم و شما تصور درست را به من دادید.

پانزدهم مهر هشتاد و نه

ادامه مطلب...
13 دی 1394

با نظارت حسین علیزاده؛ دستور مقدماتی تار و سه‌تار نوشته جهانشاه صارمی منتشر شد

موسیقی هنری ایران: دستور مقدماتی تار و سه‌تار (کتاب اول) بر اساس گردآوری روح‌الله خالقی، با آموزش و روش تدریس جهانشاه‌ صارمی و نظارت حسین علیزاده منتشر شد.

به گزارش خبرنگار فارس‌، کتاب‌های دستور مقدماتی تار و سه‌تار روح‌الله خالقی به علت گسترش زمینه تدریسشان از جایگاه ویژه‌ای در آموزش این دو ساز برخوردار است. بر این اساس هدف از انتشار این کتاب برطرف کردن کاستی‌های آموزشی در زمینه اجرای صحیح تکنیک‌ها و آموزش‌های تئوریک و عملی مورد نیاز هنرجویان تار و سه‌تار است.

جهانشاه صارمی که خود از هنرآموخته‌گان مکتب حسین‌علیزاده است و تجربه سال‌ها تدریس، همکاری در چندین کتاب معتبر موسیقی و سرپرستی گروه نهفت را در کارنامه خود دارد، در مقدمه‌ی این کتاب نوشته است: از آنجا که کتاب‌های دستور مقدماتی تار و سه‌تار روح‌الله خالقی بیشتر جنبه گردآوری قطعات را دارند، در این کتاب علاوه بر آموزش‌های عملی و تئوری مورد نیاز هنرجویان سعی شده است هر درس همراه با توضیحات و جنبه‌های آموزشی آن مطرح شود تا کتاب به متد آموزش نزدیک‌تر شود.

همچنین در ادامه آورده است: برای دستیابی به روش آموزشی جامع، بخش‌هایی چون آموزش‌های تئوری مقدماتی به انضمام کلیه‌ آموزش‌های تئوریک مورد نیازِ هر درس در مجموعه درس‌های کتاب، تمرین‌های بخش‌های تئوریک، آموزش‌های عملی ویژه‌ تار و سه‌تار به انضمام طراحی‌های مربوط به آنان، آموزش اجرای تکنیک‌های اجرایی در تار و سه‌تار، تجزیه و تحلیل درس‌ها و ارائه آموزش‌های لازم برای اجرای آنان در ذیل هر درس، اشعار درس‌هایی که در کتاب خالقی موجود نبودند و نگارش اشعار در زیر نت‌ها برای سهولت در تطبیق آنان با ملودی به کتاب دستور مقدماتی تار و سه‌تار روح‌الله خالقی افزوده شده‌اند.

صارمی، نظارت استادش حسین علیزاده بر روند تدوین مطالب را یکی از بارزترین وجوه این کتاب عنوان کرده است.

دستور مقدماتی تار و سه‌تار (کتاب اول) در ۱۳۲ صفحه توسط انتشارات موسیقی عارف و با همکاری مرکز موسیقی نهفت منتشر شده است.

دوم مهر هشتاد و نه

ادامه مطلب...
13 دی 1394

تندیس پرویز مشکاتیان در نیشابور پرده برداری می‌شود

موسیقی هنری ایران: بهداد بابایی گفت : تندیس زنده یاد پرویز مشکاتیان اثر "علی قدمیاری" که از سنگ مرمر هشت تنی ساخته شده است روز هشتم مهرماه در فرهنگسرای سیمرغ نیشابور پرده برداری می شود.

خواهرزاده پرویز مشکاتیان با اعلام این خبر به خبرنگار مهر گفت : خیابان محل زندگی خانواده پدری استاد پرویز مشکاتیان به همت شواری شهر و شهرداری نیشابور به نام این هنرمند تاثیرگذار تغییرنام یافت .

بهداد بابایی در ادامه با سپاسگزاری از مردم قدرشناس این شهر افزود: مراسم یکمین سالگرد درگذشت پرویز مشکاتیان در این شهر همچون مراسم تشییع در سال گذشته با شکوه خاصی برگزار شد و طی مراسم دیگری که قرار است روز پنجشنبه در فرهنگسرای سیمرغ این شهر برگزار شود علاوه بر پرده برداری از تندیس استاد، برنامه های دیگری در این خصوص اجرا می شود.

این نوازنده سه تار با اشاره به همکاری خوب مسئولان نیشابورگفت : من به سهم خود از مسئولان شهر نیشابور بویژه شورای شهر و شهرداری این شهر سپاسگزاری می کنم چرا که در این یکسال شان و جایگاه استاد پرویز مشکاتیان را شناخته و اقدامات شایسته ای انجام داده اند.

بابایی در پایان گفت : مزار پرویز مشکاتیان با طراحی فضای سبز شهرداری ، جدول کشی ،گلکاری و ...شده و هم اکنون دارای فضای مناسبی در کنار مقبره خیام شده است و به زودی تندیس استاد در این مکان نصب خواهد شد.

دوم مهر هشتاد و نه

ادامه مطلب...
13 دی 1394

اجرای تمرینی پروژه موسیقایی سیمرغ در تالار رودکی برگزار می‌شود

موسیقی هنری ایران: پروژه موسیقایی سیمرغ کاری از حمید متبسم به خوانندگی همایون شجریان اجرای تمرینی خود را در تالار رودکی برگزار می‌کند. به گزارش خبرنگار موسیقی فارس،‌ پروژه سیمرغ اثری از حمید متبسم است که توسط ارکستر بزرگ سازهای ملی به رهبری محمدرضا درویشی و خوانندگی همایون شجریان این روزها در حال تمرین و آماده‌سازی است که قرار است اجرای تمرینی خود را ۳۱ تیر در تالار رودکی برای اهالی هنر و مطبوعات در تالار رودکی برگزار کند.
به گفته متبسم شاهنامه فردوسی بهترین و بالاترین هدف برای پدید آوردن یک چنین اثری است. حکیم ابولقاسم فردوسی نه تنها به لحاظ ارزش‌های هنری شعرش بلکه برای به تصویر کشیدن و به اشتراک گذاشتن حماسی زوایای زندگی انسان و مفاهیمی همچون نیکی و راستی مورد ستایش همه مردم است.
متبسم در صحبت های خود در طول تمرینات گروه گفته است: دستمایه قطعه «سیمرغ» داستان زندگی زال است که فردوسی در این داستان نه تنها به حماسه پهلوانی‌ها پرداخته بلکه به نکات ظریف و راهنمای زندگی انسان مانند سرنوشت، گذشت و عشق نیز اشاره کرده است و تاکید «سیمرغ» نیز درست بر این دغدغه‌هاست و در واقع همین‌جاست که «سیمرغ» به عنوان یک قطعه موسیقی راهش را از دیگر آثار موسیقی آوازی ایران و دیگر آثار خود من نیز جدا می‌کند.
به گزارش فارس، پروژه سیمرغ به رهبری محمدرضا درویشی و خوانندگی همایون شجریان ۳۱ تیر ساعت ۱۹ در تالار رودکی اجرا می‌شود.

سی ام تیر هشتاد و نه

ادامه مطلب...
13 دی 1394

کنسرت کلهر و نوربخش در تهران آری در تبریز نه

موسیقی هنری ایران: حمیدرضا نوربخش از مخالفت مسئولان ارشاد تبریز با برگزاری هر گونه کنسرت از جمله کنسرت گروه "همنوازان کلهر" در این شهر خبر داد.

خواننده گروه موسیقی "همنوازان کلهر" با اعلام این خبر در خصوص جزئیات ممانعت از برگزاری کنسرت این گروه در تبریز به خبرنگار مهر گفت : حدود ۱۵ روز پیش درخواست صدور مجوز برای برگزاری کنسرت در تاریخ اول مردادماه را به اداره کل ارشاد تبریز ارائه کردیم و پیش پرداخت رزرو سالن هم پرداخت شد. مسئولان هم قول مساعد برای همکاری با گروه دادند ولی متاسفانه مطلع شدیم که با درخواست مجوز برای برگزاری کنسرت موافقت نشده است و زمانی که دلیل را جویا شدیم گفتند که به هیچ گروه موسیقی برای برگزاری کنسرت مجوز داده نمی شود.

حمیدرضا نوربخش در ادامه صحبتهای خود به آمادگی گروه برای برگزاری کنسرت در تهران اشاره کرد و گفت : گروه مشغول تمرین قطعات هستند و قرار است قطعاتی بر اساس اشعاری از مولانا اجرا شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بلیتهای کنسرت رو به اتمام است گفت: مناسب بودن قیمت بلیتها یکی از دلایل اتمام بلیتهای این کنسرت است چرا که من خودم به عنوان یکی از اهالی موسیقی همیشه نسبت به بالا بودن هزینه ها معترض بودم . البته بالا بودن قیمت بلیتهای کنسرت به دلیل هزینه های جانبی کنسرت است چرا که علاوه بر اجاره بهای سالن سیستم صوت و نور هزینه جداگانه ای دارد و همین مسئله هزینه های برگزاری کنسرت را بالا می برد و برگزار کننده کنسرت هم ناچار است که بخشی از این هزینه ها را روی قیمت بلیت بکشد.

نوربخش در پایان افزود: به همین دلایلی که اشاره کردم به اتفاق کیهان کلهر تصمیم گرفتیم به منظور کاهش هزینه ها کنسرت را در تالار وحدت برگزار کنیم زیرا این تالار از جمله مکانهای فرهنگی و هنری وزارت ارشاد است که تخفیفهایی را برای برگزاری کنسرت قائل است ضمن اینکه فضای مناسبی نیز برای برگزاری کنسرت دارد از همین رو با همکاری بنیاد رودکی به قیمت مناسبی برای برگزاری این کنسرت توافق کردیم.

بلیتهای این کنسرت که از ۲۳ تا ۲۹ تیرماه (به غیر از ۲۷ تیر) در تالار وحدت برگزار می شود از طریق اینترنت و مراکز فروش با قیمتهای ۲۰، ۲۵ و۳۰ هزارتومان عرضه شده است.

ادامه مطلب...
12 دی 1394

آغاز فروش اینترنتی بلیت‌های تالار وحدت از عید غدیر

واحد مرکزی خبر، فارس: امیرنیا از آغاز فروش اینترنتی بلیت‌های تالار وحدت همزمان با عید غدیر خبر داد.‌ از اوایل امسال بنیاد رودکی اعلام کرده بود که برای تسهیل در امر خرید بلیت‌ کنسرتها و برنامه‌های تالار وحدت، سیستم فروش اینترنتی راه اندازی می‌شود اما متاسفانه در این مدت به دلایل متعدد این اقدام به تعویق افتاد. علی اصغر امیرنیا مدیرعامل بنیاد رودکی در گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی فارس در خصوص زمان قطعی این اتفاق گفت: کار ما از نظر نرم‌افزاری به اتمام رسیده و تنها در حال مذاکره با بانک اقتصاد نوین برای تعامل هستیم البته این دوستان قول مساعد را دادند اما هنوز عملی نشده است. وی ادامه داد: تمام تلاش ما بر این است که به هر طریق که شده همزمان با عید غدیر فروش اینترنتی بلیت‌های تالار راه‌اندازی شود تا مردم به راحتی بتوانند خرید را از طریق اینترنت صورت دهند.

یازدهم آذر هتشاد و هشت

ادامه مطلب...
12 دی 1394

ساخت سمفونی "فردوسی" به نیمه رسید

واحد مرکزی خبر، مهر: بخش نخست از سمفونی "فردوسی" به آهنگسازی شاهین فرهت با شرحی از روحیه حماسی فردوسی به پایان رسید. شاهین فرهت با اعلام این خبر در خصوص کم و کیف ساخت این سمفونی گفت: سمفونی فردوسی شامل ۴ اپیزود برگرفته از شاهنامه فردوسی است که بخش اول آن پس از چهارماه به پایان رسیده است. در بخش نخست این سمفونی نگاهی کلی با تمی برگرفته از شخصیت حماسی فردوسی بیان شده و در ادامه این بخش احساس و روحیه قهرمانی این شاعر پارسی گو برای حفظ و حراست از زبان فارسی مطرح شده است.

وی در ادامه افزود: اپیزود دوم را هنوز آغاز نکردم و فعلا مشغول تحقیق بر روی افسانه های مختلف شاهنامه هستم در این بخش افسانه "سیاوش"،"سیمرغ" و"افراسیاب" ساخته خواهد شد. این آهنگساز در پاسخ به این سئوال که چرا افسانه رستم و سهراب در این بخش مطرح نشده گفت: داستان رستم و سهراب یکی از داستانهایی است که با لحنهای مختلف در اجراهای متفاوت گفته شده است و به همین دلیل از آوردن این افسانه خودداری کردم و در حال حاضر هم مشغول مشورت با فردوسی شناسان هستم تا حق مطلب را در بیان این افسانه ها به درستی ادا کنم. فرهت در پایان با اشاره به سمفونی "تهران" و "ابن سینا" گفت: سمفونی شماره ۱۲ "تهران" توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری منتشر شده است و همچنین سفونی شماره ۱۴ با عنوان "ابن سینا" توسط مرکز علمی و فرهنگی همدان وابسته به وزارت ارشاد در این استان منتشر شده است.

نهم آذر هشتاد و هشت

ادامه مطلب...

نکته ای از هزاران

  • کنسرت ها را در مرده شورخانه برگزار کنید

    کنسرت ها را در مرده شورخانه برگزار کنید

    کنسرت‌ها را در مرده‌شورخانه برگزار کنید خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - طنز روز رضا ساکی خبر آمده است که یکی از گروه‌های تئاتر شهرستان مبارکه مجبور شده است به دلیل نبود سالن برای تمرین به قبرستان متوسل شود و از مرده‌شورخانه قبرستان به عنوان سن نمایش استفاده کند! استفاده از مرده‌شورخانه بسیار استفاده‌ هوشمندانه و دقیقی است. باید آفرین گفت به هنرمندان مبارکه‌ای که چنین طرحی را پیش روی ما گذاشتند. پیشنهاد می‌کنیم از این به بعد کنسرت‌های موسیقی هم در فضای مرده‌شورخانه برگزار شوند. برگزاری کنسرت در مرده‌شورخانه مزایای زیادی دارد که به اختصار به آنها اشاره می‌کنم. یک: در مرده‌شورخانه چون همه در ترس حضور میت به سر می‌برند کسی دل‌ودماغ شادی کردن و دست زدن ندارد. دو: چون فضای مرده‌شورخانه سرد است همه دست‌هایشان را در جیب می‌کنند و لذا کسی اشتباهی دست کسی دیگر را نمی‌گیرد. سه: چون مرده‌شورخانه ترسناک و سرد است کنسرت‌ها از زمان…

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

برگی از تاریخ موسیقی

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004

 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام یا واتساپ
09226521131

ورود به سایت