تازه ها

تازه ها (1440)

12 دی 1394

درگذشت فریدون ناصری و پیام محمد رضا شجریان

واحد مرکزی خبر، مهر: محمد رضا شجریان و علی جهان دار به همراه جمعی از خبرنگاران، صبح دیروز از پروژه باغ هنر و مدرسه موسیقی بم دیدن کردند. محمد رضا شجریان که در حین سفر به بم، از مرگ فریدون ناصری خبردار شده بود، در پیامی گفت: مرگ هنرمند عزیز، فریدون ناصری را به جامعه هنری، خانواده ایشان و هنرمندان تسلیت می گوییم. وی در ادامه، درباره بازدید خود از پروژه باغ هنر تصریح کرد: رسانه ها، زبان ما برای به اتمام رساندن پروژه باغ هنرهستند تا بدین واسطه خدمتی به ملت و فرزندانمان کرده باشیم. در ادامه این مراسم همچنین، عباس اسماعیلی، رئیس شورای شهر بم، گفت: بم به شهر هنرپرور و هنردوست شناخته شده است. وجود هنرمندانی نظیر مرحوم ایرج بسطامی، کورس سرهنگ زاده، داریوش رفیعی، روح انگیز ایران نژاد، بر این مطلب صحه می گذارد. وی ضمن تشکر و قدردانی از محمد رضا شجریان ادامه داد: از مرد آواز ایران و خانه موسیقی که ما را درساخت باغ هنر یاری دادند، نهایت تشکر را دارم.

بیست و یکم تیر هشتاد و چهار

ادامه مطلب...
12 دی 1394

افزایش سن، افزایش علاقه به موسیقی ایرانی

واحد مرکزی خبر، مهر: حسن وخشور پژوهشگر حوزه موسیقی اظهار داشت: تحقیقات نشان می دهد با افزایش سن مخاطبان میزان علاقه آنها به موسیقی ایرانی افزایش می یابد.  به نقل از ستاد اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، این محقق درمیزگرد ارایه یافته های پژوهشی گروه موسیقی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات افزود: همچنین براساس تحقیقات انجام شده گرایش دختران در رابطه با مصرف موسیقی بیش از پسران است. وی با اشاره به اینکه گرایش به انواع سازهای غیر ایرانی نسبت به سازهای ایرانی در کشور بیشتر است، ادامه داد: آمارها نشان می دهد که افراد در آموزش سازهای غیر ایرانی چندان با وقفه آموزشی مواجه نشده اند اما این وقفه در آموزش سازهای ایرانی بیشتر بوده است. وخشور تصریح کرد: رضایت و برآورده شدن انتظارات در هنرجویان آموزشگاه های آزاد کشور بیشتر از هنرستان های دولتی است .همچنین براساس نتایج تحقیقاتی مشخص شده که اکثر مدرسان موسیقی ایرانی معتقدند این موسیقی جوابگوی نیازهای جامعه است اما مدرسان موسیقی غیر ایرانی به این امر معتقد نیستند .وی حفظ ردیف و فواصل مایه های موسیقی ایرانی، توجه به آثار ماندگار، به کارگیری انواع سازها ، حضور نت های محوری در گوشه های موسیقایی مختلف، استفاده از بداهه پردازی و تک صدایی و تلفیق دقیق شعر و آهنگ را از مولفه های هویت بخش موسیقی ایرانی دانست. تعصب و خشک نگری برخی از اهالی موسیقی، بی توجهی و اختلاف نظر در روش های آموزش، عدم آشنایی عامه با این هنر، ترویج موسیقی غیر ایرانی، تکرار، عدم توجه لازم از طرف رسانه ها، از عوامل مشکل زای حوزه موسیقی است. وخشور حفظ و بقای موسیقی سنتی کشور را در گرو آموزش و اشاعه، انتشار آثار مبتنی بر ردیف، برگزاری جشنواره ها و کنسرت ها، تامین منابع مادی و انسانی، شکل گیری قوانین حمایتی، خلق آثار جدید و مدرن و حضور در عرصه های بین المللی برشمرد. نوگرایی در حوزه موسیقی با حفظ سنت و اصالت ردیف های موسیقی ایرانی در کنار توجه به آثار ماندگار و تلفیق با موسیقی غربی به همراه تنوع و ایجاد جذابیت در آثار خلق شده تحقق می پذیرد.

بیست و یکم تیر هشتاد و چهار

ادامه مطلب...
12 دی 1394

شجریان، افتخاری و اصفهانی پرطرفدارترین ها

واحد مرکزی خبر، مهر: در یک میزگرد پژوهشی موسیقی عنوان شد: علیرضا افتخاری، محمدرضا شجریان، محمد اصفهانی به ترتیب به عنوان پرمخاطب ترین خوانندگان موسیقی در ایران شناخته شده‌اند. محمد فاضلی مجری طرح فعالیت موسیقایی و مصرف در شهر تهران گفت: بعد از این خوانندگان، ‌خوانندگان لس‌آنجلسی در رده های بعدی خوانندگان پر مخاطب در ایران قرار دارند که متاسفانه نوعی از آشنایی با موسیقی را در میان مردم ایجاد می کنند. بر اساس یافته های ما، ‌نود درصد مردم محمد رضا شجریان را به خوبی با عنوان یک خواننده موسیقی سنتی می شناسند. در افراد زیر سی سال، دوستان و کانال های غیر رسمی، مهمترین مرجع جوانان برای شنیدن موسیقی هستند و در افرادی بالای سی سال، رادیو و تلویزیون هستند که بیشترین مراجعه کننده را دارند. بر اساس یافته های این پژوهشگر، چهل و شش درصد در ایران همیشه به موسیقی گوش می‌دهند ‌سی و سه درصد گهگاهی و هفت و نیم درصد موسیقی را دوست دارند ولی نمی‌توانند گوش دهند و ‌چهار و یک دهم درصد اصلا موسیقی دوست ندارند. همچنین بر اساس دیگر یافته های این پژوهشگر، ‌شانزده درصد از مخاطبان، در کلاسهای موسیقی شرکت کرده اند و چهل و چهار درصد مهارت کمی در زمینه موسیقی دارند.  بر اساس پژوهش ها، اغلب آنهایی که موسیقی درست گوش می دهند با خشونت اجتماعی مخالفند و تعصب کورکورانه کمتری دارند. علی‌رغم سیاست های منفعلانه و گهگاه متوقف کننده در زمینه موسیقی در برخی مقاطع، خوشبختانه، موسیقی ایران و درصدر آنها موسیقی سنتی پر مصرف ترین موسیقی در ایران است و کماکان با خوانندگانی چون شجریان، افتخاری و اصفهانی و یا حتی قاسم افشار ما در مقابل پدیده جهانی شدن، تا حدودی در امان هستیم. وی تاکید کرد: کسانی که به شجریان گوش می‌دهند از بالاترین سطح فرهنگی برخور دار هستند. او گفت: ما برای دستیابی به یک جامعه دموکراتیک همراه با عدالت فرهنگی و اجتماعی به شدت نیازمند موسیقی هستیم. وی در این میزگرد پژوهشی که در پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، ادامه داد: در همین حال متاسفانه شواهد موجود نشان می‌دهد که موسیقی باصطلاح پاپ ایرانی در مقابل موسیقی لس آنجلس یک موسیقی شکست خورده است. خسروی نیز به نمایندگی از دکتر علی‌زاده محمدی درباره تاثیرات روانشناختی انواع موسیقی در دانشگاه های جامع شهر تهران گفت: گیتار، پیانو، ویولون، سه تار و نی، جز پرطرفدارترین سازها در میان دانشجویان هستند. ایجاد فکر انگیزی، غم، سرمستی، امیدبخشی، نشاط انگیزی، ناامیدی و رغبت انگیزی مهمترین کارکردهای موسیقی سنتی در میان دانشجویان به حساب می‌آید. وی در عین حال گفت: گرایش شدیدی به خصوص در بین اقشاری از خانمها و دانشجویان به موسیقی پاپ غربی قرار دارد و در میان ایرانی ها بعد از یک خواننده لس آنجلسی، محمدرضا شجریان در رده دوم قرار دارد و پس از آن محمد اصفهانی، شهرام ناظری و ... قرار دارند. این پژوهشگر در ادامه گفت: گرایش مردم به موسیقی کوچه بازاری در میان افراد درآمد پایین بیشتر است و هرچه تحصیلات والدین بالاتر و وضعیت اقتصاد بهتر باشد رابطه معکوسی با موسیقی کوچه بازاری و رابطه مستقیمی با موسیقی غربی دارد. وی ادامه داد:‌موسیقی سنتی در ایران رابطه منفی با عصبانیت و هیجان دارد، این در حالی است که موسیقی کوچه بازاری رابطه مستقیمی با این موضوعات دارد. وی تاکید کرد: طرح مسائل عاشقانه اگر چه محور اصلی موسیقی در چند دهه اخیر بوده است ولی در سال های اخیر بیان شکوه، اندوه و یاس در موسیقی افزایش پیدا کرده که این موضوع منشا اجتماعی دارد و نشانی از سرخوردگی جوانان است.   حسین میثمی، ‌مجری طرح تحلیل مباحث فقهی موسیقی بعد از انقلاب و تاثیرات آن در حیات موسیقایی نیز در این نشست گفت: پویایی فقه شیعه در سالهای اخیر باعث شده تا نگاه مثبت تری نسبت به گذشته به موسیقی شود.

بیست و یکم تیر هشتاد و چهار

ادامه مطلب...
12 دی 1394

ارکستر صدا و سیما برای خاتمی اجرا نکرد

واحد مرکزی خبر، مهر: علی رغم برنامه ریزی های قبلی، اجرای موسیقی ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما در برنامه بازدید رئیس جمهور از این سازمان، چند لحظه پیش از اجرا لغو شد. این قطعات موسیقی که توسط ارکستر بیست و پنج نفره صدا و سیما در مدت زمان قابل توجهی، جهت اجرا در این برنامه تمرین شده بود، در لحظاتی پیش از اجرا متوقف شد. محمد حسین صوفی، رییس مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما، دلیل این رخداد را همزمانی با ایام فاطمیه اعلام کرد و گفت: با توجه به نزدیک شدن به ایام فاطمیه و شاد بودن قطعات موسیقی انتخاب شده، به احترام این ایام از اجرای آن خودداری شد. وی تصمیم توقف این اجرا را به زمان پیش از تمرین های گروه موسیقی ارجاع داد و گفت: لغو این اجرا پیش از تمرین گروه و با مراجعه به تقویم انجام شد. ولی به علت فراموشی مسوول مربوطه به رهبر ارکستر منتقل نشد و تمرین های گروه ادامه یافت. این لغو برنامه که مغایر با برنامه ریزی های دقیق صدا و سیما در لحظه آخر رخ داده، به گفته صوفی به خاطر اشتباه روابط عمومی صدا و سیما انجام شده است. رییس مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما گفت: مسوول برگزاری این برنامه، روابط عمومی سازمان بوده است و از نخستین روز برنامه ریزی های این بازدید، اجرای موسیقی لغو شده بود. ضمن اینکه برنامه ریزی های صدا و سیما بسیار دقیق است. اما روابط عمومی این سازمان هم مثل دیگر روابط عمومی ها دچار اشتباه می شود.

چهاردهم تیرماه هشتاد و چهار

ادامه مطلب...
12 دی 1394

شاهین فرهت و موسیقی ایرانی در سوئد

واحد مرکزی خبر، مهر: قطعاتی از موسیقی قدیم ایران امسال تابستان در کشور سوئد اجرا می شود و کارگاه های آموزشی نیز در کنار آن برگزار خواهد شد. شاهین فرهت، آهنگساز و استاد دانشگاه که به تازگی سمفونی خلیج فارس را برای صدا و سیما ضبط کرده است، ضمن بیان این مطلب افزود: جامعه آهنگسازان معاصر که در حال حاضر من یکی از اعضای آن هستم، هر ساله یک سری کنگره ها و همایش ها را در مورد شناساندن موسیقی ملل مختلف برگزار می کند و امسال هم تصمیم دارد در همین راه به معرفی موسیقی قدیم ایرانی بپردازد. وی ادامه داد: تا به حال هر ساله بخش موسیقی ایرانی به عهده من بوده است و امسال هم تصمیم دارم که این بخش را با اجرای آثاری برای سنتور ایران، معرفی کنم. همچنین شیوه های سنتور نوازی ایرانی را با توضیحاتی که لازم باشد، معرفی می کنم و شیوه هایی را چون نوازندگی استاد ورزنده و مجید کیانی را توضیح خواهم داد. وی که تا به حال کارگاه های پژوهشی بسیاری از جمله کارگاه تار و همچنین سازهای بادی چوبی را در کشورهای مختلف برگزار کرده است، تصمیم دارد در این کارگاه قطعاتی از حبیبی سماعی، مرتضی عبدالرسولی و همچنین قطعات دیگری را از دیگر نوازندگان قدیمی سنتور ایرانی به صحنه ببرد.

چهاردهم تیرماه هشتاد و چهار

ادامه مطلب...
12 دی 1394

مجید انتظامی و سمفونی بنای نو

واحد مرکزی خبر، مهر: مجید انتظامی که به تازگی سمفونی ایثار را اجرا کرده است هفته آینده ضبط سمفونی بنای نو را شروع می کند. مجید انتظامی، با تایید این خبر گفت: سمفونی بنای نو در چهار موومان نوشته شده و شش ماه نوشتن آن به طول آنجامیده است .مجید انتظامی با اشاره اینکه ضبط استودیویی این سمفونی هفته آینده شروع می شود، افزود: سمفونی بنای نو تنوع سازی و موسیقایی بیشتری را درخود جای داده است. همچنین در این اثر سعی شده موسیقی ازحالت منوتون بیرون بیاید تا بتواند مخاطب عام تری را نیز جذب کند. به گفته این هنرمند سمفونی بنای نو از پروین عالی پور به عنوان تک خوان آواها (سوپرانو) استفاده شده به علاوه تک نوازی ویلن و گیتار الکترونیک از دیگر مولفه هایی است که به این اثر تنوع خاص می بخشد.

سیزدهم تیرماه هشتاد و چهار

ادامه مطلب...
12 دی 1394

باغ هنر بم سه سال دیگر تکمیل می شود

واحد مرکزی خبر، مهر: اجرای پروژه مجتمع فرهنگی هنری باغ هنر بم تا سه سال دیگر به اتمام می رسد. مسئول اجرایی پروژه باغ هنر شهرستان بم گفت: باغ هنر از بخش های مختلفی از جمله مدرسه هنر، سالن کنسرت، اتاق های آموزش موسیقی، فضاهای سبز و سایر نیازمندی های متعارف یک مجتمع فرهنگی و هنری ساخته خواهد شد. پرویز بیرجندی اضافه کرد: کار ساخت باغ هنر از دی ماه سال هشتاد و سه در زمینی به مساحت هفت هکتار به همت محمدرضا شجریان استاد آواز ایران و تعدادی از خیراندیشان شروع شد. وی افزود: برای ساخت کامل این مجتمع نزدیک به شش میلیارد تومان هزینه نیاز است و تا کنون برای ساخت بلوک یک و دو که شامل کلاس و فضای سبز هستند دویست میلیون تومان هزینه شده است. اتمام پروژه مجتمع فرهنگی و هنری باغ هنر بستگی به بودجه دریافتی دارد. اگر بودجه تأمین شود تا سه سال دیگر ساخت این پروژه تمام خواهد شد.

یازدهم تیرماه هشتاد و چهار

ادامه مطلب...
12 دی 1394

خوانندگان آن طرف در این طرف!

واحد مرکزی خبر، شرق: روز یکشنبه این هفته مهدى کلهر مشاور فرهنگى محمود احمدى نژاد با شبکه جهانى مهاجر MITV گفت و گو کردند که گوشه هایی از ان را در زیر می آوریم.

در مورد موسیقى چه نظرى دارید؟

متاسفانه در این چند سال به خاطر کج سلیقگى هایى که شد موسیقیدانان جوان و با استعداد ما زیر فشار بودند. وزارت ارشاد به سختى مجوز مى داد. حتى صدا و سیما ابزار موسیقى را نشان نمى داد. کجاى دنیا این چنین با موسیقى رفتار مى شود؟ ما باید موسیقى مان را به دنیا صادر کنیم. درآمد ما از موسیقى مى تواند چندین برابر نفت باشد. موسیقى پاپ یا حتى راک ما جاى پیشرفت زیادى دارد. باید فضا را آن قدر آزاد کنیم که همه اجازه کار داشته باشند.

حتى خوانندگان لس آنجلسى؟

بله. حتى آن طرف آبى ها. از نظر آقاى دکتر هیچ محدودیتى براى ایرانیان خارج کشور نباید بگذاریم. نه تنها در عرصه موسیقى که در هیچ عرصه دیگر. در عرصه هنر به استادانى چون ایرج قادرى یا سعید راد جفا شده است. اگر صداى من را مى شنوند من از همه آنها عذر مى خواهم. همه تلاش آقاى دکتر در این راستا است که همه کدورت ها برطرف شود. ایرانى به صرف ایرانى بودنش قابل احترام است. ولو این که افکارى متضاد داشته باشد. باید براى آنها هم فضا مهیا کنیم. ما باید در همه شهرهاى بالاى بیست هزار نفر یک سالن چند منظوره ارکستر و تئاتر و سینما احداث کنیم. جشنواره فیلم و موسیقى فجر که من سنگ بنایش را گذاشتم، در تمام کشور باید قابلیت برگزارى داشته باشد.

پرسیده اند مثلا شادمهر عقیلى مى تواند به ایران برگردد؟

چرا که نه. شادمهر یادش هست که وقتى براى آلبوم دهاتى مجوزش گیر کرده بود من وساطت کردم و کارش حل شد. نه فقط شادمهر که کاست اسداله ملک هم با تلاش پیگیر من از ممیزى ارشاد گذشت. هنرمندان من را خوب مى شناسند. همه تلاش این چند ساله ام براى بازگرداندن آنهایى بوده که از بعضى رفتارها دلگیر بوده اند یا احساس مى کردند دیگر جاى ماندن نیست.

نهم تیرماه هشتاد و چهار

ادامه مطلب...
12 دی 1394

حق عضویت برای اعضای خانه موسیقی

واحد مرکزی خبر، مهر: نمایندگان کانون هشتگانه و اعضای هیات مدیره خانه موسیقی بعد از ظهر دیروز مجمع عمومی سالانه خود رابه منظور اصلاح اساسنامه، تعیین بازرس جدید و تصویب طرح های پیشنهادی در محل این خانه تشکیل دادند. در این جلسه پس از ارایه گزارش از سوی بازرس حمیدرضا نوربخش، رییس هیات مدیره نصراله ناصح پور، دستور جلسه را اعلام کرد و سپس کامبیز روشن روان (مدیرعامل خانه موسیقی) مواد اصلاحی اساسنامه راقرائت کرد. در ادامه با بحث و بررسی پبرامون مواد اصلاحی نکات مورد نظر در اساسنامه مطرح و پس از آن رای گیری به عمل آمد که با اکثریت آرا به تصویب رسید. همچنین در این جلسه پرداخت حق عضویت سالانه برای اعضا به رای گذاشته شد و پیشنهاد داود گنجه ای مبنی بر پرداخت سالانه ده هزار تومان به تصویب رسید. در این مورد پیشنهادهایی از دیگر اعضا ارائه شد که همگی بیش از ده هزار تومان بود. بر این اساس از این پس تمامی اعضای پیوسته و وابسته خانه موسیقی باید سالانه مبلغ حق عضویت خود را بپردازند. خانه موسیقی امسال پنجمین سال فعالیت خود را پشت سر می گذارد و در حال حاضر بیش از پنج هزار عضو پیوسته و وابسته دارد.

سی ام خرداد هشتاد و چهار

ادامه مطلب...
12 دی 1394

آغاز به کار ارکستر ملل تخت جمشید

واحد مرکزی خبر، مهر: مراسم افتتاحیه ارکستر ملل تخت جمشید با حضور هنرمندان موسیقی، مسئولان میراث فرهنگی نوازندگان این ارکستر و خبرنگاران رسانه های گروهی روز چهارشنبه در آمفی تئاتر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می شود. پیمان سلطانی رهبر ارکستر ملل تخت جمشید روز یکشنبه گفت: این مراسم در ساعت هجده روز چهارشنبه آغاز می شود. ارکستر ملل تخت جمشید برای اولین بار در تابستان، به مدت سه شب در تخت جمشید به اجرای برنامه می‌پردازد. سلطانی گفت: قصد داریم اجرایی در سطح و گشترده بین‌المللی انجام داده و متخصصان بسیاری، ‌در این اجرا ما را همراهی خواهند کرد. سلطانی در توصیف این ارکستر با اشاره به فیلمبرداری از آن گفت: ما این مجموعه را به صورت یک نمایش دیده‌ایم که قرار است به صورت یک فیلم سینمایی منتشر شود. ایجاد یک سایت اینترنتی و ایجاد نمایشگاهی از عکس‌های این ارکستر در راهرو قبل از ورود به تخت جمشید، از دیگر برنامه‌های جنبی این ارکستر است. هفتاد نوازنده، اعضای ارکستر ملل تخت جمشید را تشکیل می‌دهند و ترکیبی از سازهای زهی، مضرابی ایرانی، بادی‌های چوبی، کوبه ای است که آثاری از آهنگ سازان بزرگ فرهنگ غرب و تمدن های قدیم باستانی و آثاری از موسیقی صد ساله اخیر دستگاهی و موسیقی فولکور که برای این ارکستر تنظیم شده‌اند اجرا می‌شود. ارکستر ملل تخت جمشید در طول یک سال به غیر از تخت جمشید در سایر بناهای ایران مثل طوس، چغازنبیل، ایلگولی تبریز، باغ شازده کرمان، باغ دولت آباد یزد، هگمتانه همدان، تخت سلیمان، ‌گنبد قابوس، چهلستون، لاهیجان و... به اجرای برنامه می پردازد. ارکستر ملل تخت جمشید از چندی پیش تمرینات خود را به مدت سه روز در هفته، در آمفی تاتر سازمان میراث فرهنگی آغازکرده بود.

سی ام خرداد هشتاد و چهار

ادامه مطلب...

نکته ای از هزاران

  • کنسرت ها را در مرده شورخانه برگزار کنید

    کنسرت ها را در مرده شورخانه برگزار کنید

    کنسرت‌ها را در مرده‌شورخانه برگزار کنید خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - طنز روز رضا ساکی خبر آمده است که یکی از گروه‌های تئاتر شهرستان مبارکه مجبور شده است به دلیل نبود سالن برای تمرین به قبرستان متوسل شود و از مرده‌شورخانه قبرستان به عنوان سن نمایش استفاده کند! استفاده از مرده‌شورخانه بسیار استفاده‌ هوشمندانه و دقیقی است. باید آفرین گفت به هنرمندان مبارکه‌ای که چنین طرحی را پیش روی ما گذاشتند. پیشنهاد می‌کنیم از این به بعد کنسرت‌های موسیقی هم در فضای مرده‌شورخانه برگزار شوند. برگزاری کنسرت در مرده‌شورخانه مزایای زیادی دارد که به اختصار به آنها اشاره می‌کنم. یک: در مرده‌شورخانه چون همه در ترس حضور میت به سر می‌برند کسی دل‌ودماغ شادی کردن و دست زدن ندارد. دو: چون فضای مرده‌شورخانه سرد است همه دست‌هایشان را در جیب می‌کنند و لذا کسی اشتباهی دست کسی دیگر را نمی‌گیرد. سه: چون مرده‌شورخانه ترسناک و سرد است کنسرت‌ها از زمان…

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

برگی از تاریخ موسیقی

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004

 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام یا واتساپ
09226521131

ارتباط با ما

ورود به سایت