تازه ها

تازه ها (1440)

12 دی 1394

از ارکستر سمفونیک تهران خبری نیست

واحد مرکزی خبر، ایسنا: فریدون ناصری مدیر ارکستر سمفونیک تهران گفت: هنوز از اجراهای ارکستر سمفونیک در سال جدید چیزی مشخص نشده و خبری نیست. وی افزود: مسائل و برنامه های دیگری هست که باید اهمیت هرکدام از آنها مشخص شود تا ببینیم کدام یک از آنها اول خواهد بود. این در حالی است که پیش از این اخباری منتشر شد که قرار است شهداد روحانی از سیزدهم تا شانزدهم خردادماه به همراه ارکستر سمفونیک تهران به اجرای برنامه بپردازد. ناصری در پاسخ به این سوال تاکید کرد که هنوز هیچ چیز مشخص نشده است. یکی از اعضای این ارکستر پیشتر گفته بود : شهداد روحانی هر سال شهریور ماه (تابستان) به ایران می‌آید و اگر قرار باشد ارکستر سمفونیک به رهبری او به اجرای برنامه بپردازد در این زمان به اجرای برنامه خواهد پرداخت. وی ادامه داده بود: با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ممکن است، انتخابات، فعالیتهای این ارکستر را تحت‌الشعاع قرار دهد. ارکستر سمفونیک تهران چندی پیش به رهبری چکناواریان در تخت جمشید به اجرای برنامه پرداخت، این ارکستر پیش از عید به رهبری طالب‌خان شهیدی، برنامه اجرا کرد بود.

بیست و پنجم اردیبهشت هشتاد و چهار

ادامه مطلب...
12 دی 1394

دیدار با موذن زاده اردبیلی

واحد مرکزی خبر، میراث خبر: پسران شیخ کریم، اذانی را که پدرشان در آواز بیات ترک ساخته بود، می‌خواندند. اما بیشتر از همه رحیم موذن‌زاده آن را می‌خواند به خصوص که بعد از مرگ پدر، او به جای شیخ کریم موذن مسجد امام شد. ودود موذن‌زاده فرزند سلیم موذن‌زاده، سومین نسل از این خانواده است که این اذان را می‌خواند. آنها همه صدای خوبی دارند و راه شیخ کریم را دنبال کرده‌اند.

ودود موذن‌زاده درباره ساخت این اذان می‌گوید: پدر‌بزرگم شیخ کریم، موذن، مداح و تعزیه‌خوان بود اما موسیقی ایرانی را به خوبی می‌شناخت. آن دوره بیشتر مداحان و تعزیه‌‌خوان‌ها به خصوص آذری‌ها، موسیقی دستگاهی را می‌شناختند. مکتب‌خانه‌هایی بود که مداحان آنجا دوره می‌دیدند، البته نه به اندازه یک موسیقی‌دان بلکه تا اندازه‌ای که موسیقی اصیل و دستگاه‌های معروف آن را بشناسند و بتوانند اجرا کنند. شیخ کریم در جوانی اذان را بر اساس آواز بیات ترک می‌خواند. اذانی که شیخ کریم موذن‌زاده در مسجد امام بازار تهران اجرا کرد، آنقدر مورد توجه قرار می‌گرفت که رادیو آن را ضبط کرد. این اذان به گفته خانواده شیخ کریم اولین اذانی است که از رادیو پخش شده است. ودود موذن‌زاده ماجرای ضبط رادیویی اذان را این‌گونه تعریف می‌کند: پدرم می‌گوید سال هزار و سیصد و بیست و دو این اذان ضبط و از رادیو پخش شد تا سال سی و هفت هم پخش می‌شد. اما از آن به بعد، اذان پسر بزرگ شیخ کریم یعنی رحیم موذن‌زاده پخش شد. او پس از پدر در مسجد امام اذان می‌گفت. بعد هم در حوزه علمیه قم درس خواند و منبر‌خوان مسجد امام شد. سال‌ها آنجا منبر می‌گفت و بعد از منبر‌ها به مناسبت‌هایی می‌خواند. قبل از این‌که شیخ کریم اذانی را در موسیقی ایرانی آواز بیات ترک بخواند، تمام اذان‌ها عربی بود. او کار دشواری را به سر‌انجام رساند چرا که گنجاندن اذان در دستگاه‌های ایرانی، کار آسانی نیست. بعد از او هم تلاش‌های زیادی برای خواندن اذان‌های مشابه شد، اما هیچ‌کدام با موفقیت همراه نبود. اذان موذن‌زاده‌ها تنها اذان در دستگاه‌های موسیقی ایرانی است. خود من هم هفت سال پیش در مسابقه‌ای به کمک دوستانی که همه صاحب‌نظر موسیقی بودند، می خواستم در این اذان تغییر بدهم، اما هیچ کاری نتوانستم بکنم. انگار این اذان یک معجزه بود.

دوازدهم اردیبهشت هشتاد و چهار

ادامه مطلب...
12 دی 1394

موسیقی کامکارها برای فیلمی از هالیوود

واحد مرکزی خبر، مهر: گروه موسیقی کامکارها، در حال حاضر مشغول ساخت موسیقی یک فیلم هالیوودی هستند. هوشنگ کامکار سرپرست گروه موسیقی کامکارها، ضمن اعلام این مطلب، افزود: یک کارگردان سینمای هالیوود در حال حاضر مشغول ساخت فیلمی است که برای ساخت موسیقی آن از گروه ما دعوت کرده است. نماینده ما هم در کشور انگلستان به این دعوت پاسخ مثبت داد و ما قراردادمان را بستیم. وی در مورد قطعات ساخته شده برای این فیلم گفت: ما یک سری از قطعات ضبط شده گذشته را برای این کار در نظر گرفتیم، اما تصمیم داریم که قطعات جدیدی را هم در کنار آن ضبط کنیم، خصوصا اینکه اغلب قطعات ما با کلام هستند و ما باید برای این فیلم یک سری قطعات بی کلام هم بسازیم. کامکار در ادامه این گفت و گو خبر از ساخت موسیقی فیلم دیگری با موضوع حج داد و گفت: یک کمپانی انگلیسی با نام وومد که سرپرستی آن را پیتر گابریل به عهده دارد در حال حاضر مشغول ساخت فیلمی با نام حج و با همین محتواست که قرار است موسیقی آن را گروه ما بسازد.

یازدهم اردیبهشت هشتاد و چهار

ادامه مطلب...
12 دی 1394

دیدار از ظهیرالدوله آسان می شود

واحد مرکزی خبر، میراث خبر: به منظور رفع مشکلات برگزاری مراسم گرامیداشت شاعران و هنرمندانی که در گورستان ظهیر‌الدوله خفته‌اند، میراث فرهنگی استان تهران در نظر دارد با همکاری شهرداری این گورستان را ساماندهی کند. مهدی معمار‌زاده، رییس اداره حفاظت و مرمت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در این مورد گفت: گورستان ظهیر‌الدوله، مجموعه ارزشمندی است که خاطرات شعر و ادب و اندیشه بخشی از تاریخ ایران را در خود جای داده است و به همین منظور سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران هفتاد و هشت سال پیش این مجموعه تاریخی را در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رساند. اگر چه ثبت این بنا امکان هر گونه دخل و تصرف مالک و افراد سودجو را از بین برده است، اما سازمان در نظر دارد تا با طراحی مناسب فضاهای داخلی این مجموعه، برگزاری مراسم و بزرگداشت‌ها و آمد و شد علاقه‌مندان به این گورستان تاریخی را تسهیل کند. گورستان ظهیر‌الدوله، سال‌هاست که چشم انتظار رسیدگی مسئولان، هردم بیش از گذشته در سکوت و خلوت خویش فرو می‌رود و در این میان آمد و شد علاقه‌مندان به این مجموعه تاریخی هم‌چنان با دشواری صورت می گیرد. علاوه بر آن که ثبت این اثر در فهرست میراث ملی کشور مسئولیت سامان‌دهی آن را بر‌عهده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران گذاشته است، از سوی دیگر قرار گرفتن این مجموعه تاریخی در حوزه مدیریت شهرداری منطقه یک، مسئولان و مدیران شهر‌داری این منطقه را بر آن داشته، تا به گونه‌ای در زمینه بهسازی فضای داخلی این مجموعه با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران را همکاری کنند. دکتر بهمن ادیب‌زاده، مشاور شهردار و مسئول دفتر بررسی و مطالعات شهرداری منطقه یک تهران، با تاکید بر ارزش‌های تاریخی، فرهنگی گورستان ظهیر‌الدوله و لزوم رسیدگی به وضعیت کنونی این بنای تاریخی گفت: از آنجا که منافع سامان‌دهی فضای عمومی گورستان تاریخی ظهیر‌الدوله، به عامه مردم باز می‌گردد و تسهیلاتی را در اختیار علاقه‌مندان به بازدید از این مجموعه قرار می‌دهد، شهرداری تهران آماده است تا در صورت تهیه طرح محوطه سازی این مجموعه از سوی کارشناسان میراث فرهنگی، در زمینه تامین اعتبارات مورد نیاز، همکاری کند. گورستان ظهیر‌الدوله با نام شعرا، موسیقی‌دانان، ورزشکاران و دراویش پیوند خورده و چنین مجموعه نادر تاریخی نیازمند همکاری دستگاه‌های مختلف برای سامان‌دهی است تا پس از بهسازی، امکان بهره‌برداری و دسترسی آسان به این مجموعه برای عامه مردم به وجود آید. چندی پیش معاون حفاظت فنی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران راه حل نجات وضعیت فعلی گورستان ظهیر‌الدوله را تشکیل هیات امنایی با حضور کارشناسان سازمان‌های مسئول در این حوزه بر شمرد، که با توجه به همکاری ابتدایی شهردار منطقه یک و سازمان میراث فرهنگی و گردشری استان تهران، گویا اجرایی شدن این پیشنهاد در آینده امکان‌پذیر خواهد شد. در گورستان ظهیر‌الدوله مقبره شعرایی چون ایرج میرزا، بهار، و رهی معیری و موسیقی‌دانان بزرگی چون، درویش خان، روح اله خالقی، ابوالحسن صبا، مرتضی محجوبی وجود دارد. در بخشی از این گورستان، نیز خانقاهی قرار گرفته است. گورستان ظهیر‌الدوله، پتانسیل‌های فراوانی در جذب و گرد هم آوردن، هنرمندان، شاعران و موسیقی‌دانان و ایجاد یک فضای گفت و گوی عمومی دارد.

سوم اردیبهشت هشتاد و چهار

ادامه مطلب...
12 دی 1394

ارکستر ملی ایران در همایش سدهای جهان

واحد مرکزی خبر، مهر: ارکستر موسیقی ملی ایران اردیبهشت ماه امسال در همایش های مختلف اقتصادی از جمله همایش سدهای جهان به اجرای قطعات موسیقی ملی ایران می پردازد. فرهاد فخر الدینی رهبر ارکستر موسیقی ملی ایران، ضمن اعلام این خبر افزود: در روز سیزدهم اردیبهشت ماه در تالار وحدت به اجرای برنامه می پردازیم. این برنامه در راستای برنامه های همایش سدهای جهان اجرا می شود. ما این برنامه را برای نمایندگان هشتاد کشور جهان اجرا کرده و در آن برگزیده ای از قطعات گذشته و جدید ارکستر را می نوازیم. تمامی این قطعات بی کلام هستند و قطعه شور و نوا که از ساخته های شهرام توکلی که برای گروه زهی و آلات ضربی نوشته شده است برای اولین بار در این اجلاس جهانی اجرا می شود .رهبر ارکستر موسیقی ملی ایران گفت: همچنین در روز هفدهم اردیبهشت ماه نیز در همایش پتروشیمی قطعاتی را با خوانندگی سالار عقیلی و علیرضا قربانی اجرا می کنیم. این قطعات خیلی قدیمی نیستند و سعی ام بر این بوده است که گلچینی از قطعات ارکستر را انتخاب کنم.

وی در مورد برنامه های غیرسفارشی ارکستر گفت: برای امسال برنامه های زیادی تدوین کرده ایم و قطعات جدیدی را در برنامه داریم، اما باید جدول آنها را مرتب کنیم، که به زودی این کار انجام می شود.

یکم اردیبهشت هشتاد و چهار

ادامه مطلب...
12 دی 1394

سالن تمرین رایگان برای گروه ها!

واحد مرکزی خبر، مهر: خانه موسیقی، به گروه هایی که مکانی را برای تمرین ندارد، سالن تمرین می دهد. دکتر محمد سریر آهنگساز و سخنگوی خانه موسیقی، ضمن اعلام این خبر افزود: ما به گروه های مختلف موسیقی که کارشان به تایید خانه برسد، مکان تمرین را به شکل رایگان در نظر می گیریم. این مکان ها که بیشتر شامل تالار وحدت و سالن رودکی هستند، در اختیار این گروه ها قرار می گیرد. درحال حاضر گروه های زیادی هستند که فعالیت های امسالشان را در این مکان ها دنبال می کنند و ما برای اجرای کنسرت های خانه موسیقی هم از آنها دعوت کرده ایم. این گروه ها باید به عضویت و تایید کانون آهنگسازان، نوازندگان یا هر کانون تخصصی دیگری در آمده باشند تا بتوانند از این امکانات استفاده کنند.

سی ام فروردین هشتاد و چهار

ادامه مطلب...
12 دی 1394

دهلوی ارکستر مضرابی را احیا می کند

واحد مرکزی خبر، مهر: ارکستر مضرابی ایرانی به رهبری حسین دهلوی دوباره تشکیل شد. حسین دهلوی رهبر ارکستر مضرابی ایرانی اظهار کرد: تشکیل مجدد ارکستر مضرابی از دو یا سه ماه پیش شروع شد و به همت خانمی که از فارغ التحصیلان رشته موسیقی است، این گروه فعالیت خود را مجددا آغاز کرده است. این ارکستر را برای اولین با ر درسال هزار و سیصد و هفتاد و یک تشکیل دادم و موفق شدم آن را بروی صحنه ببرم اما بعد از دو سال بخاطر عدم حمایت بخش دولتی متاسفانه کار کنسل شد. در واقع من از سال سی و دو درفکر تشکیل این ارکستر بودم و قطعات آن را روزها و شب ها نوشتم تا به اندازه یک اجرای کامل کنسرتی شد، اما درسال هفتاد و یک موفق به تشکیل این ارکستر شدم که درحدود هفتاد نفر نوازنده دارد.

بیست و چهارم فروردین هشتاد و چهار

ادامه مطلب...
12 دی 1394

عنوان های پرونده ردیف در یونسکو

واحد مرکزی خبر، میراث خبر: در نخستین جلسه مشترک خانه موسیقی و مسئولان یونسکو در ایران در سال هشتاد و چهار عناوین و سرفصل‌های پرونده ثبت ردیف‌های موسیقی ایرانی درفهرست میراث شفاهی جهان تعیین شد. محمد سریر سخنگوی خانه موسیقی در این باره گفت: در جلسه‌ای که چند روز پیش با مسئولان یونسکو داشتیم، سرفصل‌ها و عناوین پرونده ثبت ردیف‌های موسیقی مشخص شد. در ابتدا قرار را بر این گذاشتیم که پرونده را بر اساس ردیف دستگاهی و آوازی و از نام دستگاه‌ها و آوازهای مختلف و معرفی آنها آغاز کنیم. عنوان‌هایی که برای پرونده ردیف‌های موسیقی انتخاب شده اند، سیر تحول و تاریخچه نظام موسیقی ایرانی، نظام مدال و متریک موسیقی ایرانی، فرم در موسیقی ایرانی از گذشته تا حال، نظام‌های آوانگاری و نغمه‌نگاری، سیر تحول سازهای موسیقی کلاسیک، سیر تحول شکل‌گیری ردیف و تکثیر روایات مختلف، نظام آموزش شفاهی ردیف موسیقی ایرانی و معرفت‌شناسی در موسیقی ایرانی، هستند. وی با اشاره به اهمیت ثبت ردیف در فهرست جهانی گفت: ثبت ردیف از این نظر برای ما اهمیت دارد که در صورت انجام، یونسکو کمک می‌کند تا ما موسیقی را در جهان معرفی و رواج بدهیم، در نتیجه این میراث شفاهی بهتر حفظ خواهد شد. همچنین بعد از ثبت ردیف یونسکو کمک می‌کند که باز هم مکتب‌خانه‌ها را از نو بسازیم و این موسیقی را به نسل‌های آینده با همان روش سنتی انتقال بدهیم. هومان اسعدی که از سوی خانه موسیقی مسئول پیگیری این پرونده و جمع‌آوری اطلاعات است، جمع‌آوری آمار و اطلاعات هر بخش از ردیف را پیگیری خواهد کرد. آبان ماه سال گذشته، پیشنهاد ثبت ردیف های موسیقی از سوی هومان اسعدی به خانه موسیقی داده شد. پس از آن با توجه به مذاکراتی که خانه موسیقی با دفتر یونسکو در ایران انجام داد، قرار شد ردیف های موسیقی از طرف ایران برای ثبت در فهرست میراث جهانی ارایه شود. خانه موسیقی هدف از این کار را معرفی جهانی موسیقی کشور و ارایه آن به عنوان یک هنر و میراث جهانی اعلام کرد. از سال گذشته تا به حال کمیته ای با عنوان کمیته ملی به سرپرستی اسعدی تشکیل شده تا پرونده ای جامع و کامل برای ارایه به یونسکو تهیه شود. از موسیقی کشور های همسایه ایران، تا به حال شش مقام تاجیک ها و موسیقی دستگاهی عراق در فهرست میراث شفاهی جهان ثبت شده است.

بیست و یکم فروردین هشتاد و چهار

ادامه مطلب...
12 دی 1394

برنامه های خانه موسیقی  در سال جدید

واحد مرکزی خبر، ایسنا: محمد سریر سخنگوی خانه موسیقی گفت: در جلسه مشترکی که روز یکشنبه با کانون های تخصصی خانه موسیقی داشتیم، طرح اصلی این برنامه ها توسط کانون پژوهشگران خانه موسیقی عنوان شد و قرار شد که برای اشاعه کار تکنوازی و بداهه نوازی این برنامه های پژوهشی برگزار شود. سریر با اشاره به اینکه پایه های موسیقی ایرانی بر اساس بداهه نوازی و تکنوازی است گفت:‌ ما در این برنامه های پژوهشی قصد داریم از حضور نوازندگان جوان، زیر نظر اساتید استفاده کنیم.

بیست و پنجم اسفند هشتاد و سه

ادامه مطلب...
12 دی 1394

انجمن موسیقی و تولید موسیقی

واحد مرکزی خبر، مهر: با آغاز سال جدید، انجمن موسیقی ایران که چندین سال بود در زمینه تولید آثار موسیقی، فعالیتش کمرنگ شده بود، از نو فعالیتش را آغاز می کند. ایرج نعیمایی مدیر عامل انجمن موسیقی ایران، ضمن بیان این مطلب افزود: انجمن در صدد این است که آثار فاخر موسیقی آئینی، حماسی و هر موسقی که در آداب، رسوم و سنن فرهنگی ایرانی هاست را جمع آوری و منتشر کند. وی در مورد دلیل رکود چندین و چندساله انجمن موسیقی ایران را در زمینه تولید آثار گفت: به هر حال ما بودجه لازم را نداشته ایم و حالا قول هایی در زمینه تخصیص بودجه به انجمن داده شده است که با آنها می توانیم روی تولید وسیع آثار موسیقی حساب بیشتری باز کنیم. ما سفارشاتمان را داده ایم و کارها شروع شده است، تعدادی از آنها ضبط شده و از اولین روزهای فروردین ماه تولید دیگر آثار هم شروع می شود.

بیستم اسفند هشتاد و سه

ادامه مطلب...

نکته ای از هزاران

  • کنسرت ها را در مرده شورخانه برگزار کنید

    کنسرت ها را در مرده شورخانه برگزار کنید

    کنسرت‌ها را در مرده‌شورخانه برگزار کنید خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - طنز روز رضا ساکی خبر آمده است که یکی از گروه‌های تئاتر شهرستان مبارکه مجبور شده است به دلیل نبود سالن برای تمرین به قبرستان متوسل شود و از مرده‌شورخانه قبرستان به عنوان سن نمایش استفاده کند! استفاده از مرده‌شورخانه بسیار استفاده‌ هوشمندانه و دقیقی است. باید آفرین گفت به هنرمندان مبارکه‌ای که چنین طرحی را پیش روی ما گذاشتند. پیشنهاد می‌کنیم از این به بعد کنسرت‌های موسیقی هم در فضای مرده‌شورخانه برگزار شوند. برگزاری کنسرت در مرده‌شورخانه مزایای زیادی دارد که به اختصار به آنها اشاره می‌کنم. یک: در مرده‌شورخانه چون همه در ترس حضور میت به سر می‌برند کسی دل‌ودماغ شادی کردن و دست زدن ندارد. دو: چون فضای مرده‌شورخانه سرد است همه دست‌هایشان را در جیب می‌کنند و لذا کسی اشتباهی دست کسی دیگر را نمی‌گیرد. سه: چون مرده‌شورخانه ترسناک و سرد است کنسرت‌ها از زمان…

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

برگی از تاریخ موسیقی

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004

 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام یا واتساپ
09226521131

ارتباط با ما

ورود به سایت