تازه ها

تازه ها (1440)

12 دی 1394


پیروز پی از کنسرت گروه های خارجی می گوید

واحد مرکزی خبر، میراث خبر: گروه های موسیقی خارجی برای برگزاری کنسرت در ایران هیچ مشکلی نخواهند داشت. این دعوت کنندگان هستند که شرایط لازم را ندارند. فرزین پیروز پی، مسئول روابط بین المللی مرکز موسیقی ضمن بیان مطلب فوق، خبر لغو شدن کنسرت گروه های خارجی در ایران را تکذیب کرد و گفت: هر گروهی که مطابق ضوابط و مقررات ایران عمل کند می تواند در ایران کنسرت برگزار کند. شایعه محدودیت برگزاری کنسرت گروه های خارجی بی اساس است. گروه هایی هم که تا به حال موفق به برگزاری کنسرت نشده اند،‌ دعوت کنندگان مناسبی نداشتند. دعوت کنندگان یا آنقدر مدارک لازم را دیر ارایه می کنند که فرصتی برای اخذ مجوز ندارند و یا افرادی هستند که به صورت حقیقی داوطلب کنسرت شده اند نه به صورت حقوقی. برگزاری کنسرت باید از سوی شرکت یا موسسه فرهنگی تقاضا شود نه از سوی شخصی. وی ادامه داد: ما هیچ منعی برای برگزاری کنسرت و مجوز نداریم و گروه های خارجی مشکلی براساس ضوابط و مقررات ایران نداشته باشند می توانند به راحتی کنسرت خود را برگزار کنند. چرا که بخش بین الملل مرکز موسیقی تنها در جشنواره ها و مراسم خاص، گروه های خارجی را شخصا دعوت می کند در بقیه موارد ترجیح می دهیم این کار از سوی بخش خصوصی صورت گیرد.

بیست و هشتم مهر هشتاد و سه

ادامه مطلب...
12 دی 1394


پس از هشتاد سال منقب خوانان می آیند

واحد مرکزی خبر، مهر: در نخستین همایش منقبت خوانان که از سوی مرکز موسیقی حوزه هنری و با حضور پژوهشگر موسیقی نواحی ایران هوشنگ جاوید در تالار مهر حوزه هنری در روزهای سی ام مهر و اول آبان اجرا می شود، منقبت خوانان از سراسر کشور، دور هم می آیند. رضا مهدوی رئیس مرکز موسیقی حوزه هنری، ضمن بیان این مطلب افزود: این همایش دو روزه همزمان با ماه مبارک رمضان، با هدف نگرش به موسیقی قدسی و مذهبی، آئینی پس از هشتاد سال در ایران برای نخستین بار اجرا خواهد شد. در این همایش به دو موضوع مناقب محض و مناقب تلویحی به معرفی گونه های مختلف این دو شاخه که از موسیقی آوازی مذهبی، آئینی و مهم هستند، پرداخته می شود. در این همایش استادانی چون براتعلی زابلستانی (بهشهر)، محمد عارفیان (کاشمر)، عباس بهاری (بروجرد)، غلامرضا سبزعلی (لرستان)، مرشد احسان گلچین (کاشان) و حسان اگزار خپانی زاده (روستای شاهور خوزستان) حضور خواهند داشت. مهدوی در ادامه به حضور استادان به نام این رشته چون مرشد ولی اله ترابی، مرشد سید مصطفی سعیدی و آلمه جوقی اشاره کرد و افزود: در کنار این استادان، اجرای دو نوجوان خراسانی به نام های علی صدیق و سلیمان تقدیسی را در بخش مناقب ضمنی و محض خواهیم داشت. در این دو شب سخنرانی های حجت الاسلام حاج شیخ محمد علی رجبی کیاسری و هادی سعیدی کیاسری پیرامون معرفی هنر منقبت خوانی، تاریخچه و فتوت نامه منقبت خوانان برگزار خواهد شد. گفتنی است که این برنامه در ساعت نوزده تا بیست و یک روزهای یاد شده برگزار می شود، همچنین برای نخستین بار در این همایش دو روزه، نظرخواهی عمومی از طریق برگه های سنجش آماری نیز صورت می گیرد و علاوه بر آن ویژه نامه همایش که حاصل پژوهش هاست، به علاقمندان عرضه می شود.

بیست و هفتم مهر هشتاد و سه

ادامه مطلب...
12 دی 1394


داود آزاد برای کودکان آفریقا کنسرت می دهد

واحد مرکزی خبر، مهر: داوود آزاد، در شهرهای مختلف اروپا و استرالیا، به نفع کودکان آفریقایی کنسرت می دهد. وی گفت: در روز هفدهم اکتبر (بیست و ششم مهرماه) امسال در وین به اجرای بداهه نوازی در موسیقی سنتی، عرفانی ایران می پردازم و سپس همان برنامه را در ماه نوامبر (آبان) در شهر سیدنی استرالیا به صحنه خواهم برد.  پس از اجرای این کنسرت ها، در شهر ملبورن و بریزبین به اجرای قطعات مختلف می پردازم. در رپرتوار این کنسرت ها، از مرکب خوانی، موسیقی سنتی و موسیقی عرفانی، قطعاتی را اجرا می کنم که کلیه عواید این کنسرت ها به کودکان آفریقایی تعلق می گیرد. وی در پایان گفت: پس از این برنامه ها در فستیوال موسیقی مجارستان که هر ساله برگزار می شود، کنسرت خواهم داشت. دو آلبوم جدید هم در راه دارم که به زودی منتشر می شوند. گفتنی است که داوود آزاد هفته گذشته برای کنسرت، به تبریز سفر کرده بود.

بیست و ششم مهر هشتاد و سه

ادامه مطلب...
12 دی 1394


فرید عمران سمفونی هارمونی ها را می سازد

واحد مرکزی خبر، میراث خبر: فرید عمران، مدرس و آهنگساز موسیقی کلاسیک، سمفونی هارمونی ها را می نویسد. دکتر فرید عمران که حدود بیست سال در انگلستان مشغول تدریس در دانشگاه های موسیقی بود، از دو سال پیش به ایران بازگشته و در دانشگاه های موسیقی مشغول تدریس و تحصیل است. او علاوه بر تدریس، ساخت قطعه ای با نام سمفونی هارمونی ها، که به موسیقی نظام کائنات اشاره دارد را، آغاز کرده است. عمران درباره این قطعه گفت: در تمام هستی و کائنات نظمی وجود دارد که می توان آن را به حوزه شنوایی و موسیقی برد. حرکت تمام اجزای جهان با موسیقی همراه است. اما ما حرکات جهان را ساکت و آرام می دانیم و موسیقی آنها به گوشمان نمی خورد. اگر حرکت وضعی زمین به دور خودش را به صورت تصاعدی محاسبه کنیم، عددی به وجود می آید که ضریب نت سل موسیقی است. به ترتیب تمام حرکت های کائنات همین طوراست. همچنین عمران با اشاره به این که تصمیم دارد در ایران بماند و به تدریس در دانشگاه های موسیقی بپردازد، افزود:‌ بیش از بیست سال در دانشگاه های موسیقی انگلستان تدریس کردم و حالا دیگر نوبت بچه های خودمان در ایران است. می خواهم تا پایان عمر در ایران بمانم و به تدریس در دانشگاه های موسیقی بپردازم. فکر می کنم جوانان ما اینجا بیشتر به کمک من احتیاج دارند و اگر در ایران بمانم کار مفیدتری کرده ام. نظام آموزشی حاکم در اروپا ناقص و یک سویه است و نظام آموزشی ما نارس و آشفته. ما در ایران امکانات مناسب نداریم و از نظر فنی در مضیقه هستیم، اما در عوض روح متعالی هنر را حفظ کرده ایم. در کشورهای غربی چنین دیدگاهی برای هنر وجود ندارد. روح الهی و متعالی در نگرش آموزشی آنها دیده نمی شود، رویکرد آنها به موسیقی و هنرهای دیگر بسیار مادی گرایانه است. از طرفی ما هم مشکلاتی داریم برای نمونه شرایط درسی ما محدود و منجمد است و خیلی به روز نیست، باید این مشکلات را مرتفع کنیم. اگرچه روح معنوی هنر هنوز وجود دارد. فرید عمران در حال حاضر مشغول نوشتن مجموعه ای با عنوان آموزش های نوین پیانو در جهان به زبان فارسی است که چند جلد قبلی آن به دو زبان فارسی و انگلیسی در ایران و اروپا منتشر شده است.

بیستم مهر هشتاد و سه

ادامه مطلب...
12 دی 1394

مجوز دو اجرای دیگر نیز صادر نشد

واحد مرکزی خبر، مهر: پس از لغو مجوز کنسرت گروه کوارتت جاز جیولیانی ایتالیا، مجوز کنسرت های گروه سوئیس و همچنین رسیتال پیانو بگونینی هنرمند ایتالیایی صادر نشد. بهرنگ تنکابنی عضو هیات مدیره انجمن موسیقیدانان نیاوران، با اعلام این خبر که برای اجرای کنسرت گروه سارا گیگر سوئیسی نیز مجوز صادر نشده، افزود: ظاهرا با توجه به حساسیت های به وجود آمده، مجوز این برنامه نیز که قرار بود از روز سه شنبه در شیراز آغاز شود و در روزهای پنجشنبه تا شنبه نیز در تهران به صحنه برود صادر نشد. هرچند در مقایسه با لغو کنسرت جاز ایتالیا و برگرداندن ایتالیایی ها به کشورشان، بدون اجرای برنامه، مرکز موسیقی قدم مثبتی برداشت و عدم صدور مجوز برای این برنامه را به ما زودتر اعلام کرد تا از آمدن گروه سوئیسی به ایران جلوگیری کنیم. وی ادامه داد: این کنسرت به اجرای قطعاتی از موسیقی قرون وسطی تا قرون جدید اختصاص داشت. قرار بود که در این کوارتت آوازی، قطعاتی برای آواز، فلوت و پیانو نواخته شود. تنکابنی در پایان گفت: قطعا ما نمی گذاریم اوضاع بر همین منوال پیش برود و موضع رسمی مان را به زودی اعلام می کنیم. همچنین در تماسی که خبرنگار مهر با فرهنگسرای نیاوران در خصوص کنسرت بگونینی پیانیست برجسته ایتالیایی برقرار کرد، روابط عمومی با ذکر این مطلب که این کنسرت هم برگزار نمی شود افزود: به نظر می رسد که در راستای روندی که منجر به لغو مجوز کنسرت کوارتت جاز ایتالیا در کاخ نیاوران شد، مجوز کنسرت بگونینی نیز صادر نشد.

سیزدهم مهر هشتاد و سه

ادامه مطلب...
12 دی 1394

گزارش پیش فروش بلیت گروه عارف

بلیت فروشی به پایان رسید.

ادامه مطلب...
12 دی 1394


خبرهای تکمیلی از کنسرت گروه عارف

واحد مرکزی خبر، موسیقی هنری ایران: خبر تکمیلی از کنسرت گروه عارف را در زیر می آوریم.

مجموعه نخست این سری از کنسرت ها در آواز دشتی و دستگاه شور است. قطعات و کارهای قدیمی:

لاله بهار، محبوب من وطن، چوپانی، مرا عاشق، خزان و سماع آوا

و از کارهای جدید می توان به این کارها اشاره کرد:

تصنیف گون، تصنیف سرو آزاد، تصنیف کجایید (مردم آزاده) و چهار مضراب تمنا

نوازندگان:

پرویز مشکاتیان (سنتور)، محمد رضا رستمیان (سنتور باس)، علیرضا جواهری (سنتور آلتو)، کیوان ساکت (تار)، بهرام ساعد (تار)، مازیار شاهی (تار باس)، محمد دلنوازی و بهداد بابایی (بربت و سه تار)، اردشیر کامکار (کمانچه)، شروین مهاجر (کمانچه)، آرش کامور (کمانچه)، رضا آبایی (قیچک آلتو)، سیامک آقایی (قیچک باس)، جمشید عندلیبی (نی)، بیژن کامکار (دف و رباب)، ارژنگ کامکار (تمبک)، شهرام ناظری (آواز).

تعداد اعضای گروه هجده نفر خواهد بود و نخستین اجراها از تاریخ دهم تا دوازدهم دی ماه هشتاد و سه در سالن وزارت کشور برگزار خواهد شد.

برای تهیه بلیت به همین سایت مراجعه کنید

با سپاس از علیرضا جواهری

هفتم آذر هشتاد و سه

ادامه مطلب...
12 دی 1394

با گله‌ از موانع، محمدرضا شجریان از پروژه باغ هنر بم کنار کشید

با گله‌ از موانع، محمدرضا شجریان از پروژه باغ هنر بم کنار کشید

محمد رضا شجریان درباره‌ی پروژه‌ی باغ هنر بم اعلام کرد: «ماه‌هاست که توان ما به جای پیشبرد پروژه به رفع حاشیه‌ها و مشکلات برخاسته از آن معطوف شده است. من دیگر توان مقابله با این همه موانع و دشواری‌های ناروای ایجادشده را ندارم.

 حال که مقامات استان تمایلی برای حضور من و همکارانم ندارند، توصیه حافظ بزرگ را عمل می‌کنم که فرمود: «ما آزموده‌ایم در این شهر بخت خویش / بیرون کشید باید از این ورطه رخت خویش»

ادامه مطلب...

با گله‌ از موانع، محمدرضا شجریان از پروژه باغ هنر بم کنار کشید

واحد مرکزی خبر، مهر: محمدرضا شجریان درباره‌ی پروژه‌ی باغ هنر بم اعلام کرد: «ماه‌هاست که توان ما به جای پیشبرد پروژه به رفع حاشیه‌ها و مشکلات برخاسته از آن معطوف شده است. من دیگر توان مقابله با این همه موانع و دشواری‌های ناروای ایجادشده را ندارم. حال که مقامات استان تمایلی برای حضور من و همکارانم ندارند، توصیه حافظ بزرگ را عمل می‌کنم که فرمود: «ما آزموده‌ایم در این شهر بخت خویش / بیرون کشید باید از این ورطه رخت خویش»

استاد آواز ایران در متن نامه‌ای، خطاب به ریاست شورای اسلامی شهر بم، یعقوب دریجانی نوشته است: «احتراماً همانطور که استحضار دارید به دنبال زلزله مهیب و دلخراش بم، اینجانب براساس احساس وظیفه ملی و انسانی همچون سایر هم‌میهنان و انسان‌دوستان جهان برای کمک به مردم رنج‌دیده بم آمدم. از آنجایی که اهالی بم خود بهتر از نیازها و شرایط زندگی سخت آگاه بودند، موضوع را با آنها در میان گذاشتیم تا بر اساس نیازی که تشخیص می‌دهند، اقدام کنیم. جناب آقای دکتر اسماعیلی ریاست محترم وقت شورای شهرستان بم معتقد بود که در حال حاضر بازسازی روحیه مردم در اولویت است و هنر می‌تواند شور زندگی را مجدداً به آنان بازگرداند. لذا درخواست کرد، کمک فقط به ساخت یک بنای فیزیکی منحصر نشود و آن را محدود به یک دوره زمانی خاص نکنیم. با مشورت‌های دیگران سرانجام ایده تاسیس باغ هنر بم شکل گرفت تا نهادی باشد برای پژوهش، آموزش و اجرای فعالیت‌های هنری تا از این طریق طراوت و شادابی را به فضای اجتماعی و فرهنگی بم بازگرداند. گرچه می‌دانستیم کاری دشوار، زمان‌گیر و پرهزینه در پیش است اما وقتی نیازهای منطقه را دیدیم، با همه سختی‌های پیش رو، پا به میدان نهادیم. می‌دانستیم کاری چنین بزرگ به همت جمعی پیش می‌رود. از این رو، موضوع را با جامعه هنری و فرهنگی در میان گذاشتم و در خانه هنرمندان که همه نهادهای صنفی هنری حضور دارند، مساله مطرح شد و جلساتی را با نهادهای مختلف هنری برگزار کردیم.

هم‌چنین موضوع را با افکار عمومی در میان گذاشتیم تا هر کس که تمایل دارد، گامی در این کار انسان‌دوستانه بردارد. دوستان مطبوعاتی به ویژه خبرنگاران جوان نیز تلاش کردند موضوع را در افکار عمومی زنده نگه دارند و آتش این میل هم‌چنان فروزنده بماند. هنوز هم وقتی به یاد می‌آورم که چگونه هم‌میهنان ما از نقاط دور و با وجود شرایط سخت زندگی‌های اقتصادی خود، آنچه را در توان داشتند، عرضه کردند، به شوق می‌آیم.

برای آن که این پروژه نه در قالب یک فعالیت و کار شخصی بلکه به صورت نهادی پیش رود، همکارانی از میان تخصص‌های مختلف برگزیده و شورایی برای سیاست‌گذاری باغ هنر بنا شد تا کار با خرد و همت جمعی پیش برود. سیاست محوری ما پیشبرد پروژه از طریق مشارکت مردم بود و به جستجوی روش‌های تازه‌ای بودیم که توان نهادهای مستقل و نیروی مردمی را به کار گیرد و این خود آزمون تجربه‌ای بود که می‌توانست در پروژه‌های دیگر هم سودمند باشد. تجربیات سودمندی در باره مشارکت مدنی به ویژه با نهادهای هنری و انجمن مهندسین کشور داشتیم که به موقع خود و به منظور تدوین روش‌های مشارکت، منتشر خواهیم کرد.

این شعله کوچک رفته رفته آتشی شورانگیز شد. نقطه آغاز این کار با حدود ۴۰۰ میلیون تومان که از محل برگزاری کنسرت‌ها و فروش دی وی دی‌های آن شکل گرفت. با کمک‌های مالی جمع‌آوری شده تا کنون بیش از یک میلیارد تومان در باغ هنر هزینه شده است. اگر بخواهیم کارهای داوطلبانه‌ای را که بدون چشم‌داشت مالی و به اعتبار اعتماد انجام‌ شده، به این مجموعه اضافه کنیم، ارقام آن بسیار بیش از این خواهد شد. پروژه باغ هنر بم با چنین همتی و تنها با استفاده از امکانات مردم انسان دوست و هنر پرور ایران زمین مراحل پیشرفت را پشت سر گذاشت. شورای شهر بم، طبق توافقنامه‌ای زمینی به وسعت ۱۴ هکتار (بخشی از پارک ۲۲ بهمن) را برای تاسیس باغ هنر بم تحویل ما داد. در مرحله نخست ۳۰ هزار متر مکعب خاکبرداری شد و سپس عملیات ساخت سازه آغاز شد و تا کنون ۳۲۰۰ متر از سازه مدرسه، ۱۴۰۰ متر کتابخانه و ۱۴۰۰ متر نگارخانه (در مجموع ۶۰۰۰ متر از ۸۰۰۰ متر) تکمیل شده است. اهل فن می‌دانند که تکمیل سازه به ویژه با رعایت معیارها و استانداردهای ضدزلزله نیازمند انجام چه مراحل مقدماتی است و شرح تفصیلی آن از حوصله این نامه خارج است. بزودی گزارش تفصیلی اقدامات انجام شده را از طریق رسانه‌های گروهی در اختیار قرار خواهیم داد.

شاید گمان شود چنین کاری بدون سختی‌های متعارف اداری پیش رفته است. گرچه همواره از لطف و همکاری کارکنان اداری برخوردار بوده‌ام اما قواعد اداری چندان هم که تصور می‌رود، سهل و ساده نبود. اخذ مجوز اجازه حفر چاه اختصاصی برای باغ هنر، تعیین مرز آن با پروژه همجوار و اموری مانند این- که اعضای پیشین شورای شهر در جریان آن بوده‌اند- خود ماجرایی طولانی و پرفراز و نشیب است.

فعالیت‌های انجام گرفته را به اختصار گفتم تا جنابعالی و همکاران محترمتان در جریان این کار قرار گیرید و بدانید که این کار فقط با توان مردم و نیروی عشق به مردم پیش رفته است. شور و شوق من و همکارانم و همه کسانی که دست یاری ما را فشردند، وصف‌ناپذیر است. روزی از همه این عزیزان و به‌نام یاد خواهم کرد ولی مجال را مغتنم شمرده و از شادوران مهندس بهاءالدین ادب یاد می‌کنم که با وجود بیماری سخت در واپسین لحظات عمر گرانقدر خود، شورمندانه و پرامید تلاشی چشمگیر کرد و نهادهای مختلف مهندسی را گردآورد تا ما را همراهی کنند و این عزیزان هنوز نیز در کنار ما هستند.

وصف ماجرا گفتم تا بگویم بعد از این همه، وقتی سازمان‌های رسمی و دولتی به میدان آمدند، چگونه آبی سرد بر روی این آتش ریختند. شرح این ماجرا گفتم تا بگویم که چگونه کاری را که عشق رهنمون گشت، روحی سرد و اداری به خاکستر کشاند.

ما در نظر داشتیم در آن خطه از سرزمین ایران عزیز، کاری فرهنگی و اجتماعی انجام دهیم و ساختمان و کالبد تنها زمینه‌ و بهانه‌ای بود. اما نگاه سرد اداری، کالبد را اصل گرفت. من و همکارانم در این پروژه و جامعه هنری که دست یاری مرا فشرده بودند، برای تاسیس یک بنا نیامده بودیم بلکه می‌خواستیم توان فرهنگی و هنری جامعه را به بم بیاوریم.

استحضار دارید که دولت در جلسه مورخ ۳/۱۰/۱۳۸۶ با حضور نماینده ویژه رییس جمهور در ستاد راهبری و سیاست‌گذاری بازسازی بم به استناد اصل یکصد و بیست و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت تصویب نامه شماره ۵۹۵۴۴ ت ۳۷۶۶۲ . ه مورخ ۱۸/۶/۱۳۸۶ مبلغ ششصد میلیون تومان برای تکمیل فاز اول باغ هنر بم تخصیص داد.

حسب درخواست اداری، پیمانکار مورد اعتماد خود را برای انجام این کار معرفی کردیم، کسی که سال‌های متمادی است در تمامی ساخت و سازهای مردمی که انجام آن را توفیق داشته‌ام، بی‌چشمداشت خدمت کرده است. اما طی فرایندی که مسئولان باغ هنر بم هرگز از آن اطلاعی نیافتند، با خبر شدیم مقامات استان بدون توجه به تناسبات اداری و جایگاه حقوقی، پیمانکار دیگری را که تاکنون در جریان هیچ یک از مراحل نبوده‌ است، انتخاب کردند. پیمانکار اعزامی نیز با حمایت مقامات استانی در محل طرحی که پیمانکار منصوبه از طرف اینجانب در آن مشغول به کار است، حضور می‌یابد و بدون موافقت با ما و بی‌توجه به الزامات فرهنگی و اجتماعی پروژه و فارغ از ملاحظه رنجی که برای برافراشتن این بنا مصروف شده، دست به ساخت و سازهای غیرمرتبط و خارج از طراحی‌های مهندسی پروژه زده که تنها به اختلال روال امور منتهی شده است.

طی جلساتی که با برخی مقامات اداری استان در تهران داشتیم و بر اساس مذاکرات متعددی که همکاران اینجانب با مقامات داشته‌اند، از آنان خواستیم به نحوی تصمیم بگیرند که این کار انسان‌دوستانه مختل نشود و مطابق روال طراحی شده، پیش برود. بارها به آنان متذکر شدم که ما را «ساختمان‌ساز» نپندارند و به این بیاندیشند که من و دوستانم برای انجام کاری فرهنگی و هنری با مشارکت اهالی فرهنگ و هنر این دیار به این عرصه آمده‌ایم. ساختمان تنها نماد یک آغاز است و نه پایان آن. به آنان فلسفه شکل‌گیری این کار را که بر اساس مذاکرات اولیه با جناب آقای دکتر اسماعیلی ریاست محترم وقت شورای شهر بم مطرح شده بود، یادآور شدیم. متاسفانه به دلیلی که بر ما آشکار نیست، این سخنان شنیده نشد و ‌هم‌چنان هم نمی‌شود. من هیچ‌گاه این همه میل به کمک و اصرار برای تحمیل یک پیمانکار به رغم اختلال در روال امور را درنیافتم.

ماه‌هاست که توان ما به جای پیشبرد پروژه به رفع حاشیه‌ها و این مشکلات برخاسته از آن معطوف شده است. من دیگر توان مقابله با این همه موانع و دشواری‌های ناروای ایجاد شده را ندارم. حال که مقامات استان، تمایلی برای حضور من و همکارانم را ندارند، توصیه حافظ بزرگ را عمل می‌کنم که فرمود

ما آزموده‌ایم در این شهر بخت خویش بیرون کشید باید از این ورطه رخت خویش از آنجایی که از ابتدا با شورای محترم شهر بم طرف بودیم، اکنون نیز رسماً این پروژه را به همان شورا تحویل می‌دهیم. اسناد مربوطه را هم متعاقبا تقدیم شورای شهر خواهیم کرد. به منظور احترام به اعتماد مردم، نسخه‌ای از گزارش مالی و عملکرد پروژه هم به افکار عمومی تقدیم خواهد شد. در اینجا مجال نیست از همکارانم و کسانی که دست یاری ما را فشردند، به نام یاد کنم. در گزارش عملکرد پروژه، به اعتماد این عزیزان و مردم همراه ادای دین خواهم کرد.

آنچه ما را به این وادی کشاند، عشق و دین به مردم بم بود. هم‌چنان رنج این عزیزان را در یاد دارم و هر بار که فرصتی دست دهد، آن را به یاد خواهم آورد تا فراموشی، میل به «انسان بودن» را در ما از میان نبرد. به مردم بم هم می‌گویم که هم‌چنان بر میثاق دوستی و مهر هستم و برای برنامه‌های فرهنگی و هنری که بنا بود در باغ هنر به اجرا درآید، به موقع پا به میدان خواهم گذاشت.

خاک ‌پای مردم ایران

محمد رضا شجریان»

چهارم خرداد هشتاد و هشت

ادامه مطلب...
صفحه103 از103

نکته ای از هزاران

  • کنسرت ها را در مرده شورخانه برگزار کنید

    کنسرت ها را در مرده شورخانه برگزار کنید

    کنسرت‌ها را در مرده‌شورخانه برگزار کنید خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - طنز روز رضا ساکی خبر آمده است که یکی از گروه‌های تئاتر شهرستان مبارکه مجبور شده است به دلیل نبود سالن برای تمرین به قبرستان متوسل شود و از مرده‌شورخانه قبرستان به عنوان سن نمایش استفاده کند! استفاده از مرده‌شورخانه بسیار استفاده‌ هوشمندانه و دقیقی است. باید آفرین گفت به هنرمندان مبارکه‌ای که چنین طرحی را پیش روی ما گذاشتند. پیشنهاد می‌کنیم از این به بعد کنسرت‌های موسیقی هم در فضای مرده‌شورخانه برگزار شوند. برگزاری کنسرت در مرده‌شورخانه مزایای زیادی دارد که به اختصار به آنها اشاره می‌کنم. یک: در مرده‌شورخانه چون همه در ترس حضور میت به سر می‌برند کسی دل‌ودماغ شادی کردن و دست زدن ندارد. دو: چون فضای مرده‌شورخانه سرد است همه دست‌هایشان را در جیب می‌کنند و لذا کسی اشتباهی دست کسی دیگر را نمی‌گیرد. سه: چون مرده‌شورخانه ترسناک و سرد است کنسرت‌ها از زمان…

آیا میدانید

  • چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

    چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟

      چه سازی را برای یادگیری موسیقی انتخاب کنیم؟ (نکته: این نوشته، برای کسانی است که در انتخاب ساز مردد بوده و نیاز به راهنمایی دارند). شاید نخستین پرسش برای کسی که، ایده و آشنایی با موسیقی ندارد، و قصد یادگیری موسیقی داری این باشد: چه سازی را انتخاب کنم؟ انتخاب ساز، کاملا سلیقه ای است، و انتخاب ساز، در واقع انتخاب و دنبال کردن سلیقه فرد و برداشت شخص از موسیقی است. برای انتخاب ساز به منظور یادگیری موسیقی، چند عامل نقش مهمی دارند که به آنها اشاره میکنیم: سلیقه و علاقه فرد به صدای سازی که یا دیده، یا صدایش را شنیده، و آشنایی هرچند اندک نسبت آن ساز دارد. شکل ظاهری ساز نیز نقش به سزایی در انتخاب دارد. کسی که آشنایی چندانی با موسیقی ندارد، برای شروع نوازندگی و انتخاب، به شکل ظاهری ساز نیز نظر دارد. سبک و کاربرد ساز یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز است. در واقع کاربرد ساز در سبک های موسیقی پاپ، کلاسیک، سنتی و... میتواند یکی از مهمترین نکات در انتخاب ساز باشد. مشورت و راهنمایی صحیح، می تواند راه بسیار خوبی برای انتخاب ساز باشد. ولی در نهایت، خود شخص است که تصمیم گیرنده نهایی است. چند توصیه…

از ما بپرسید

  • چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه

    چگونگي برقراري ارتباط نوازنده با مخاطب روي صحنه برقراری ارتباط نوازنده در حین اجرای زنده، با شوندگان حاضر در سالن، مبحثی بسیار جدی و جالب است که برای تحلیل و چگونگی و راه های مختلف برای تاثیر گذاری بیشتر آن نیاز به نوشتاری مفصل دارد که به زودی در مورد آن، در این سایت بحث شده و نوشته هایی برای خواندن شما عزیزان آماده و عرضه خواهد شد. بیست و هفتم خرداد هشتاد و نه  

برگی از تاریخ موسیقی

درباره ی موسیقی هنری ایران

logo persian004

 موسیقی هنری ایران، نخستین روزنامه الکترونیکی روزانه موسیقی ایران

همکاری: پیام به این شماره تلگرام یا واتساپ
09226521131

ورود به سایت